Slakter heliskikåte ordførere

– Ordførerne i Narvik og Nesset representerer et prematurt forhold til hva reiseliv er, og kommer til å bli.

Sist oppdatert: 17. oktober 2013 kl 10.31
– ØDELEGGER TURISTINDUSTRIEN: Bjørn B. Jacobsen er sentral i turistindustrien på Beitostølen, og han mener helikoptre (i Alpe´d Huez i Frankrike på bildet) og flere snøskutere i norsk utmark vil ødelegge turistbransjen.
– ØDELEGGER TURISTINDUSTRIEN: Bjørn B. Jacobsen er sentral i turistindustrien på Beitostølen, og han mener helikoptre (i Alpe´d Huez i Frankrike på bildet) og flere snøskutere i norsk utmark vil ødelegge turistbransjen.
Lesetid: 2 minutter

Kraftsalven kommer fra Bjørn B. Jacobsen, som har jobbet som rådgiver for norsk reiseliv i 30 år, og for tiden arbeider med reiselivet på Beitostølen. Beitostølen ligger Øystre Slidre, som er en av de tre kommunene i Valdres som sier nei til økt motorferdsel. De tre andre kommunen i regionen sier ja.

– Kolossal kunnskapsmangel

– Det er kolossal mangel på kunnskap om reiselivsindustrien blant norske politikere. Vårt viktigste produkt er roen og stillheten man kan oppleve i den norske fjellheimen, og kommunene som innser det vil være vinnerne i framtidens reiseliv, sier Jacobsen.

Ordførerne i både Nesset og Narvik, som begge representerer Høyre, sier de ønsker heliskitilbud velkommen til sine kommuner.

LES OGSÅ: Her blir det heliski

– Ødelegger turistindustrien

Jacobsen mener økt trafikk med snøskuter, ATV og helikopter i norske fjell vil ødelegge turistbransjen fullstendig.

– Utenlandske turister etterspør store, urørte fjellområder med ro og fred, slik de ikke finner i Alpene eller andre steder. Det blir ødelagt hvis vi slipper til støyen fra helikoptre og snøskutere, sier Jacobsen, som også mener de som sammenligner Alpene og Canada med norske fjell tar feil:

– Topografien i Norge er helt annerledes. Vi har ingen fjellområder som ikke kan nås til fots.

Bør ikke bli kommunenes ansvar

Også Olav Hjeljord, som er professor ved Universitetet for miljø og biovitenskap, går hardt ut den nye regjeringas motorferdselpolitikk i et leserinnlegg i gårsdagens utgave av Dagens Næringsliv.

– Kvalitetssikring av snøskuterkjøring er svært ressurskrevende, og passer derfor dårlig overens med den nye regjeringas ønske om mindre byråkrati, skriver han, og antyder også at større grad av fedme blant unge på bygda i forhold til i byene kan skyldes snøskuterinteresse.

– Trivsel og helse tilsier derfor at bevaring av det norske friluftslivet til fots og på ski bør gis høy prioritet. Kjøring med skuter bør forbli et nasjonalt og regionalt ansvar, konkluderer Hjeljord.

Mer om den nye regjeringas endringer av motorferdselloven finner du her! Alt om årets Stortingsvalg finner du her!

Publisert 17. oktober 2013 kl 10.31
Sist oppdatert 17. oktober 2013 kl 10.31

Relaterte artikler

Vetle Gangeskar RFC 2024
Slik gikk Røldal Freeride Challenge 2024

Slik gikk RFC 2024

FALLET: Like før droppet hektet deltageren skien slik at den falt av. Den bratte facen gjorde at hun skled ned fjellsiden.
Junior freeride i Røldal

Dramatisk fall under konkurranse

IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

jenter som klemmer og gråter
Knuste alle i Verbier

Hedvig Wessel er verdensmester!

jente med ski
Frikjøringscamp for jenter i Røldal

– Noe eget med den jentestemninga

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen