Skogrydding kan gi ansvar

Alpinanlegg som rydder skog for å skape bedre frikjøring er i en gråsone som kan gi skisenteret ansvar ved skredulykker.

Sist oppdatert: 28. november 2014 kl 11.27
HVEM SITT ANSVAR? De fleste er enige om at du kjører på eget ansvar når du oppsøker offpiste ved norske alpinanlegg. Men hvem sitter med ansvaret når skisenteret tynner skogen for å gjøre offpisten bedre? Her fra Sogn skisenter, som har skogskjøring i verdensklasse. Foto: Christian Nerdrum
HVEM SITT ANSVAR? De fleste er enige om at du kjører på eget ansvar når du oppsøker offpiste ved norske alpinanlegg. Men hvem sitter med ansvaret når skisenteret tynner skogen for å gjøre offpisten bedre? Her fra Sogn skisenter, som har skogskjøring i verdensklasse. Foto: Christian Nerdrum
Lesetid: 4 minutter

– Tidene forandrer seg og anleggene vil gjerne imøtese brukernes ønsker. Derfor ser vi flere og flere anlegg som rydder skog. Noen ganger er det grunneierne som går til dette skrittet og noen ganger er det anleggseierne. Alpinanleggene har og tar et ansvar innenfor de merkede, sikrede og preparerte nedfartene. En tilrettelegging av denne type offpiste kan gjøre ansvarsforholdene utydelige. Det vi ønsker å minne om er ansvaret forbundet med dette, sier Camilla Sylling Clausen, som er påtroppende generalsekretær i Alpinanleggenes Landsforening (ALF).

_IPP5888
_IPP5888

ANSVARSPROBLEM? Camilla Sylling Clausen er påtroppende sjef i Alpinanleggenes Landsforening. Hun håper norske skisentre som rydder skog for å bedre offpistekjøring har kontroll på ansvarsforholdet som gjelder ved slik tilrettelegging. Foto: Kristoffer Kippernes.

Gråsone

I flere norske skisentre har ryddet skog for å tilrettelegge for offpistekjøring, og bare i høst har Sogn skisenter, Trysil og Kvitfjell gått ut med bedre skogskjøring på grunn av tynning av skog, og i fjor høst skjedde det samme i Sauda. Også i flere andre skisentre har det blitt ryddet skog for å bedre skogskjøringa. Problemet oppstår hvis noen skader seg i slikt område -både i forhold til evakuering i krevende, upreparert terreng og snøskred -som man er sikret mot på preparert underlag.

LES OGSÅ: Skog-spesial!

Nå skal ALF oppdatere retningslinjene sine for denne type tilrettelegging.

– Anleggene har retningslinjer forbundet med tilrettelegging av terreng utenfor preparerte løyper, og de har plikter og tar ansvar i form av merking. Avtroppende kollega Andreas Rødven og jeg jobber nå med retningslinjene, for å passe på at de er oppdatert. Hvert anlegg er selv ansvarlig for å påse at ansvar er overholdt, men vi synes det er viktig at alle opptrer etter samme retningslinjer, og så håper vi naturligvis at dette kan bidra til å holde ulykkestallet nede. Kommunikasjon med gjestene er viktig, og da slipper vi kanskje å havne i «amerikanske tilstander» der man må skrive under på lange juridiske skjemaer og lignende, sier Sylling Clausen.

– Trygge ruter

Verken driftssjef Jan Linstad i Trysil eller Øystein Veum i Sogn skisenter frykter skredulykker i områdene hvor det er ryddet skog i deres skianlegg.

– Ansvarsforholdene har ikke vært så mye diskutert, men alle områdene vi har hogd ut er trygge ruter som leder tilbake til heisen, gjort på dugnad av engasjerte folk. Så jeg er ikke redd for skredulykker i de aktuelle områdene, sier Veum.

Det har aldri vært dramatiske skredulykker i det populære frikjøringsanlegget, og Veum er ikke nervøs når skisenteret er fullt av frikjørere på dager etter store snøfall.

– Miljøet her er er så godt, ydmykt og kunnskapsrikt at jeg tror de klarer seg fint. Det vet hva de gjør.

Han er i ferd med å ferdigstille den nye toppheisen i disse dager, og venter nå på snøen for å kunne åpne.

– Vi har snø til knærne på toppen, men nede er det skrint. Værmeldinga tyder på kaldere vær nå, så vi har kjørt ut snøkanonene, og får vi 4-6 dager med gode snøleggingsforhold kan vi åpne.

Sogn_Skisenter-7042
Sogn_Skisenter-7042

SKOGSKJØRINGSPARADIS: Sogn skisenter har noe av landets beste skogskjøring når forholdene er som på dette bildet. Til vinteren skal skogen være enda bedre. Foto: Christian Nerdrum

Ikke bratt nok i Trysil

Heller ikke i Trysil frykter driftssjef Lindstad skredulykker, rett og slett fordi de aktuelle skogsområdene ikke går i bratt nok terreng.

– Snøskred i området i Høgegga hvor vi har rydda er rett og slett utelukka. Det er ikke helning nok, sier han.

I tillegg til selve tynninga av skogen kommer Skistar Trysil også til å preparere to tråkkemaskinbredder (10-12 meter, journ. anm.) midt i området –som ikke har andre installasjoner som krever sikring («unaturlige» elementer som heismaster, snøkanoner og lignende krever sikring, i motsetning til trær og busker, journ. anm.).

– Dermed er det snakk om ei preppa løype, som gir tilgang til glissen skog på begge sider, sier Linstad.

Trysil starter for øvrig heisene for sesongen lørdag klokken 09.00.

Trysil-offpist_ordinary_1200
Trysil-offpist_ordinary_1200

NYE TAKTER I TRYSIL: Trysil er ikke kjent for frikjøring, men til vinteren har de hogd skog for å tilby bedre offpiste i Norges største alpinanlegg. Foto: Christian Nerdrum

Publisert 28. november 2014 kl 11.27
Sist oppdatert 28. november 2014 kl 11.27

Relaterte artikler

Vetle Gangeskar RFC 2024
Slik gikk Røldal Freeride Challenge 2024

Slik gikk RFC 2024

FALLET: Like før droppet hektet deltageren skien slik at den falt av. Den bratte facen gjorde at hun skled ned fjellsiden.
Junior freeride i Røldal

Dramatisk fall under konkurranse

IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

jenter som klemmer og gråter
Knuste alle i Verbier

Hedvig Wessel er verdensmester!

jente med ski
Frikjøringscamp for jenter i Røldal

– Noe eget med den jentestemninga

skikjører som tar salto
Vetle Gangeskar i form

Bestemann i NC i Hemsedal

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen