Sola steker fra skyfri himmel, den nyeste halvmeteren snø kom for et par dager siden, og de eneste konkurrentene om puddersnøen er elevene fra par et par klasser fra en ungdomsskole i Sykkylven. Men hvorfor bruker testsjef og Fri Flyt-redaktør Hans Petter Hval tiden sin på å banke nedover oppkjørt puddersnø like ved løypa?
Toppforhold på Stranda
– Vi må være effektive, slik at vi rekker å prøve alle skiparene, og gi dem den testen de, og leserne våre, fortjener. Derfor blir det en del turer nær heisene, men vi får oss noen runs lenger unna også, særlig på slutten av dagen. Føret er fantastisk, og Stranda er et av Norges aller beste skianlegg, så vi koser oss på jobb denne uka.
Storprosjekt
Fri Flyts skitest er et av de viktigste og største, prosjektene redaksjonen lager, og det er et omfattende arbeid med både utvelgelse av ski, kjøring på alle skiene og flekstesting og -måling. Resultatene ser du i bladet til høsten.
– Å bære mange par ski inn og ut av biler og skiboder + skruing på bindinger, bilkjøring, planlegging og organisering er en nokså stor del av jobben, sier Hans Petter Hval.
– Mange bra ski
– Hva kan du avsløre om skiene som kommer i butikken neste vinter?
– De er jevnt over veldig bra. Det er langt mellom skiene som er dårlige for tida, så det er definitivt fint å være skikjører og skikunde for tida. Vi ser også at det fins mange ski som flyter godt og er kjempebra i pudder, men uten å være så sinnssykt breie. Og så er det mange svarte ski. Det er kult.
Fri Flyts skitest betraktes som en av bransjens aller beste og grundigste tester, og de tekniske målingene av skiene er Fri Flyt alene om i verden.
Rundt 50 par frikjøringsski testes av Fri Flyt på Strandafjellet denne uka, og enda flere skal prøves, kjøres, herjes med, måles og flekstestes før resultatet kommer på trykk i Fri Flyt til høsten.