Siste blinkskudd-runde

Her er tredje og siste runde med bilder som ikke nådde fotokonkurranse-finalen -Inkludert Thomas Kleivens beste skifototips!

Sist oppdatert: 5. august 2013 kl 08.24
NÆRE PÅ: Lofoten-local og fjellguide Seth Hobby sendte inn noen strålende bilder, som var nær på å kvalle til finalen. Men ikke nær nok. Her er et av blinkskuddene hans. Foto: Seth Hobby
NÆRE PÅ: Lofoten-local og fjellguide Seth Hobby sendte inn noen strålende bilder, som var nær på å kvalle til finalen. Men ikke nær nok. Her er et av blinkskuddene hans. Foto: Seth Hobby
Lesetid: 4 minutter

I galleriet ser du nok et stort utvalg med flotte skibilder, men som ikke kom gjennom det åletrange nåløyet til juryen. Vinnerne avsløres i Fri Flyts store Fotonummer, som kommer til abonnentene i løpet av denne uka, og i kiosken neste uke. Alle bildene som ikke nådde til topps får du se her på friflyt.no!

LES OGSÅ: Hvem vinner Fotokonkurransen?

LES OGSÅ: Mattias´ fototips

En av jurymedlemmene er husfotograf i både Fri Flyt og Dagens Næringsliv, nemlig Thomas Kleiven.

Her deler han sine beste skifototips med oss:

1) Lek deg. Om du har det gøy med å ta bildene dine er det mye større sannsynlighet for at de som ser på bildene dine også har det gøy når de ser på bildene dine.

2) Variér. Selv om det er utrolig nyttig å hente inspirasjon hos andre fotografer må du ikke være redd for å gjør ting på en ny måte. Tenk aldri at du må ta skibildene på en spesifikk måte for at de skal bli bra. Prøv alt. Ta alle mulige typer bilder. Nært, fjernt, i fokus, ute av fokus, før skikjøreren kommer, mens sikjøreren er der, etter skikjøreren har kjørt forbi, fra toppen av et tre, under en elv etc. Prøv å bygg ned alle forventinger og fordommer om hvordan ting må se ut og prøv å skape noe nytt. Prøv og gjøre ting både på en tradisjonell og eksperimentell måte.

3) Prioritér og ta valg. Ikke overraskende er det en forutsetning at du bruker mye tid på å ta skibilder om du skal bli en god skifotograf. Som med alt annet er det tidkrevende å bli dyktig. Øv, øv, øv! Noe som også betyr at du må bruke mange gode skidager på å ha fokus på bildene dine når du egentlig har lyst å pumpe pudder. 

4) Planlegg og vær åpen for overraskelser. Det ligger mye planlegging bak ethvert bilde som gir deg en trøkk i magen. Ofte får du denne trøkken fordi du ser noe på en måte du aldri før har sett det. Planlegging er utrolig viktig. Både i det store bildet når du bestemmer deg hvor du skal dra og ta bilder og når du bestemmer deg for hvor du skal legge fokuset i bildet. Tenk alltid nøye gjennom alt og gjør alt du kan for å være så godt forberedt som mulig. Men de virkelig gode bildene kommer ofte når denne planleggingen «forstyrres» av et uforutsett element. Vær derfor åpen for alle endringer som er for det positive, men gjør hva du kan for å ha så god kontroll som mulig på alt.

5) Fascinasjon. Det er en grunn til at noen bilder gjør inntrykk mens andre forsvinner i mengden. Prøv å kjenn på følelsen når du ser et bilde du virkelig liker. Spør deg selv hva det er med dette bildet som fascinerer deg. Plukk opp alle de svarene du får av forskjellige bilder og prøv å skap bilder selv om fascinerer både deg selv og de rundt deg. Selv om ting som komposisjon, fokus og eksponering er utrolig viktig for et godt resultat er det ikke noe fasit i fotografering og for hva som gjør at et bilde er bra. Bilder handler om å fortelle historier og det handler om å skape følelser hos de som ser bildene. Tro derfor på din måte å gjøre ting på.

6) Gjør aktive & bevisste valg. Etter mitt syn handler fotografering om å fortelle historier fra virkeligheten. Tenk derfor gjennom på hvilken måte du kan fortelle historien din på best mulig måte. 

  • Er det med en 200 mm eller en fisheye?

  • Er det ved å vise det store bilde i situasjonen eller ved å gå tett?

  • Er det ved å presentere øyeblikket i farge eller sorthvott?

  • Er det ved å vise frem et bilde eller en serie?

  • Ligger det interessante i historien i det åpenbare eller i det som ligger litt utenfor alle andres fokus?

Og husk at siden du skal fortelle noe fra virkeligheten må det du presenterer ligne på virkeligheten. Noe som blant annet betyr at du må være særs forsiktig med hva du gjør i etterbehandlingsprogrammer som Photoshop. 

7) Fang øyeblikkene. Det mest interessante med fotografering er at du kan stoppe tiden slik at folk kan se på verden på en måte som de aldri før har gjort. De store historiene ligger i øyeblikkene og det er din jobb å fange dem. Din jobb å formidle følelser gjennom disse historiene. Søk derfor etter øyeblikk og gjør alt du kan for å ta sterke bilder. Sterke bilder vil alltid være mye bedre enn omstendelig arbeid i Photoshop for å få bilde til å se sterkt ut.

Publisert 5. august 2013 kl 08.24
Sist oppdatert 5. august 2013 kl 08.24

Relaterte artikler

Vetle Gangeskar RFC 2024
Slik gikk Røldal Freeride Challenge 2024

Slik gikk RFC 2024

FALLET: Like før droppet hektet deltageren skien slik at den falt av. Den bratte facen gjorde at hun skled ned fjellsiden.
Junior freeride i Røldal

Dramatisk fall under konkurranse

IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

jenter som klemmer og gråter
Knuste alle i Verbier

Hedvig Wessel er verdensmester!

jente med ski
Frikjøringscamp for jenter i Røldal

– Noe eget med den jentestemninga

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen