En del skisteder opererer med ulike heiskortpriser for ulike ukedager, men den nye ordningen som nå tas i bruk i Arosa Lenzerheide i Sveits gir ulik pris avhengig av hvor mye trafikk det er i anlegget.
Det er selskapet Liftopia som har utviklet prisingssystemet, der skistedets historiske data for salg av heiskort og trafikk kombineres med selskapets egne datamodeller.
For eksempel vil skigjester som bestemmer seg tidlig og slår til på tidlig-tilbudene får den beste prisen, samtidig som etternølere også betaler en rettferdig sats. Det gir mer forutsigbarhet og bedre lønnsomhet for selskapene, uavhengig av vær, snøforhold og skikjørere som venter til siste liten.
Systemet til Liftopia er allerede i bruk på en rekke skisteder i Nord-Amerika, og er nå på vei inn i Europa.
Les også: Mot tidenes sesong for alpinanleggene
Iveta Malasevska ved Høgskolen i Innlandet har tatt doktorgrad på heiskortpriser, og mener slike dynamiske prissettingssystemer er avgjørende for lønnsomheten og konkurransedyktigheten til anleggene, og at dette bare vil bli viktigere i tida framover. Slik kan destinasjonene for eksempel treffe og tiltrekke seg nye kundesegmenter, og endre atferdsmønsteret til eksisterende gjester.
Les også: Tar doktorgrad i heiskortpriser
Saken fortsetter under
Iveta Malasevska har doktorgrad i heiskortpriser. Foto: Privat
I sin doktorgradsoppgave trekker hun fram at blant annet flyselskapene har tatt i bruk slike prismodeller, der de som bestiller tidlig nyter godt av lave priser, mens de som kjøper billett de siste to ukene betaler mer for turen.
Slik dynamisk prising kan gjøre det mulig å prise heiskort ulikt avhengig av kvaliteten på stedet, slik som antall nedfarter og heiser som er åpne, direkte basert på værprognoser og forholdene den aktuelle dagen, eller gi ulike priser til ulike brukere, slik som egen takst for lokalbefolkningen, grupperabatt for å vennegjenger og familier, og reduserte priser på midtuke og lavsesong.
De aller fleste norske skistedene bruker en form for elektronisk heiskort, der SKIDATA er en av de store, og slike systemer samler allerede mye data som kan muliggjøre mer dynamisk prising. Likevel er skistedene lite effektive til å nyttiggjøre seg denne informasjonen, noe Malasevska antyder skyldes mangel på kompetanse til å analysere og utnytte datamaterialet som er samlet inn.
Samtidig understreker hun at det er mer enn bare pris som avgjør hvor folk reiser for å stå på ski, men at progressiv pris på heiskort kan være et tiltak som gjør anleggene mer attraktive.