Det fulle navnet på den nye bindingen er S-Lab Shift MNC 13 – og ja, det siste tallet står for DIN13. Med en spak på frambindingen kan du bytte mellom tech/pin-binding på vei opp og alpinbinding på vei ned. I kjøremodus tramper du inn i bindingen som en en helt vanlig alpinbinding.
Dette er den første bindingen i sitt slag. Shift kommer både i Salomon og Atomic-versjon.
De sentrale spesifikasjonene er i følge Salomon og Atomic slik:
Vekt: 1700 gram/paret
DIN: 6-13
Frambindingen opp til 46 mm elastisk utslag, det samme som den rene kjørebindingen STH2.
MNC står for Multi Norm Compatible – noe som vil si at bindingen passer ulike støvelsålestandarder
TUV-sertifisert
Bredder skistopper: 90/100/110/120mm
To hælløfter-høyder
Tilgjengelig fra 18-19-sesongen
Hvor høyt bindingen bygger og hvor mye rampe (høydeforskjell mellom bak- og frambinding) det er, vet vi i skrivende stund ikke. Vekta er høyere enn på f. eks. Marker Kingpin – men i denne bindingen får du altså en alpin frambinding med utløsningsfunksjon.
Freeride.se-redaktør og Fri Flyt-bidragsyter Anders Wingquist har laget denne unboxing-videoen, der du ser bindingen blir montert og hvordan man bruker den:
Salomon har også laget en introduksjonsvideo med team-kjører Cody Townsend: