/ RFC

Her skremte du oss godt, Ville

Ville Aarseth ledet RFC etter dag, men falt stygt i finalen. I dag blir han skrevet ut fra Ullevål.

Sist oppdatert: 27. april 2016 kl 13.14
2009-KLIPPA: Det var etter landingen av Vole-klippen at probleme startet for Ville Aarseth. Foto: Andreas Anderson/RFC
2009-KLIPPA: Det var etter landingen av Vole-klippen at probleme startet for Ville Aarseth. Foto: Andreas Anderson/RFC
Lesetid: 4 minutter

Aarseth ledet etter dag én med gnistrende kjøring. Dermed var han siste mann på start i lørdagens finale i Røldal Freeride Challenge.

– Alt i alt har jeg vært veldig heldig.  Jeg husker hele runnet helt fram til jeg lander baklengs etter den vindleppa. Etter det blir svart, sier Aarseth på telefon til Fri Flyt i dag.

(Artikkelen fortsetter under videoen)

Han blir skrevet ut fra sykehuset i dag. Trolig kommer han fra fallet uten varige men.

Han har kompresjonsbrudd i ryggen, knekt skulderblad, hjernerystelse og det som kalles lungeknusninger.

– Lungene er komprimert på enkelte steder, slik at jeg har mått bruke maske for å blåse opp igjen lungene, sier Aarseth.

SELVPORTRETT: Ville postet selv dette bildet på Instagram.

Allerede start nummer to i herreklassen prøvde Vole-klippen på lørdag.

– Fram til det var fem stykker igjen på toppen, hadde jeg ikke tenkt å kjøre der. Jeg hadde tenkt å kjøre en dobbeldropp ved isfallet og ta med en klippe under det. Ei koselinje. Og jeg burde vel bare gjort det, sier Aarseth.

Der hvor finalen ble arrangert er det ikke mobildekning. Kjørerne på toppen kan heller ikke se kjøringa til de som starter før dem – fjellsiden ruller noe.

– I og med at flere andre kjørte Vole-klippa og vi hørte jubel, trodde vi på toppen at de hadde landet. Vi trodde Mathias Lerum hadde satt den. Vi trodde Dennis hadde satt den og. Da tenkte jeg at det var mulig, sier Aarseth.

– Hva tenkte du om vindleppa nedenfor?

– Jeg tenkte jeg skulle klare å kjøre rundt. Men i ettertid hadde det kanskje vært bedre å kjøre rett fram, slik at jeg ikke kom ut baklengs etter svevet. Det går så fort når man kommer ned der.

Knuste hjelmen

Aarseth gikk kast i kast etter vindleppa og traff en stein i høy fart.

I fallet ble hjelmen ble knust. Aarseth ble liggende uten å bevege seg. Hjelpemannskap tok seg fram til ham.

– I begynnelsen kunne jeg ikke se. Eller: Jeg kunne se, men jeg kunne ikke fokusere på noe. Det vedvarte til jeg kom til Odda Sykehus. Det var en ganske ekkel opplevelse, sier Aarseth.

I går ble Aarseth flyttet fra Odda til Ullevål.

– Jeg ble flydd alene i ambulansefly fra Haugesund til Ullevål. Det var litt VIP over det, sier Aarseth.

Han planlegger å kjøre frikjøringscupen igjen neste år.

– Arrangørene kan ikke noe for at vi vil gønne. Jeg synes ikke de burde sperret klippen. Men de kunne godt kommunisert noe til toppen etter at de så at flere falt der. Da hadde kanskje vi på toppen revurdert, sier Aarseth.

– Har et poeng

Sverre Enitch var hoveddommer under RFC.

– Aarseth har et godt poeng. Det var ikke vårt fokus der og da under avviklingen av finalen. På det tidspunktet i konkurransen var det vær på vei inn, og våre vurderinger rundt sikkerhet lå på sikt og gjennomføring av konkurransen. Vi kunne tatt oss tid til å kommunisere noe om dette til start. Men vi ønsker heller ikke at kjørerne bytter linje på våre råd. Det er en balansegang, sier Enitch.

Torgrim Vole var førstemann ut klippa i konkurransesammenheng i 2009.

Han har dette å si om landinga:

– Det gikk utrolig fort der. Å ta ned farta virket som et dårlig alternativ – det gikk for fort til å bremse. Jeg tror ikke jeg hadde kjørt der uten clean get-away, sier Vole til Fri Flyt i dag.

Nå venter noen uker i ro i Oslo for Aarseth, før han drar til Stavanger for å ta eksamen.

– Show ble det jo. Men det hadde vært synd om det gikk enda verre, sier Aarseth.

Publisert 27. april 2016 kl 13.14
Sist oppdatert 27. april 2016 kl 13.14

Relaterte artikler

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen