Regobs-appen er kraftig oppgradert - viser både bratthetskart og observasjoner

NVE har oppdatert Regobs-mobilapplikasjonen, og går vekk fra enveiskommunikasjon. Nå vises både observasjoner og bratthetskart.

Sist oppdatert: 22. mars 2017 kl 15.01
TRYGGERE: NVEs Regobs-app er kraftig oppgradert, og skal gjøre toppturen tryggere. Her illustrert med en tilfeldig skitur. Foto: Erlend Sande
TRYGGERE: NVEs Regobs-app er kraftig oppgradert, og skal gjøre toppturen tryggere. Her illustrert med en tilfeldig skitur. Foto: Erlend Sande
Lesetid: 3 minutter

– Enkelt og greit er applikasjonen laget for å gjøre det enklere å ta riktig valg i fjellet, sier snøskredvarsler Jostein Aasen i Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) til Fri Flyt.

Denne uken lanserte de en stor oppgraderinger av den tradisjonelle Regobs-applikasjonen. Den har, frem til nå fungert ,kun én vei - altså at du bare kunne registrere observasjoner. For å se kart og andres observasjoner ble du nødt til å gå inn på nettsidene. Nå er både bratthetskart, posisjon og observasjoner samlet på en plass. 

Rent konkret fungerer den slik at du enten velger deg et område, eller ber appen finne lokasjonen din. Deretter kan du laste inn observasjoner, og ser terrenget gradert etter farge. Grønt er under 30 grader, og blir brattere jo rødere fargen er.

På kartet får du opp såkalte dråper som inneholder andres observasjoner. I tillegg kan du legge inn dine egne.

– Vi har gjort det lettere å få informasjonen ut igjen. Vi håper folk kan få mer å forholde seg til, og på den måten gjøre bedre valg. Dette er på ingen måte en fasit, men et verktøy og et hjelpemiddel, sier Aasen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

kart1
kart1

OPPDATERING: Slik ser applikasjonen ut på mobilen. Foto: Anders Holtet

Regobs, som betyr registrer observasjoner, brukes for å lage skredvarselet du finner på Varsom.no. Applikasjonen, og folks observasjoner, er med andre ord viktige for å gi et mest mulig konkret bilde av skredfaren.

– På den måten kan også varselet forbedres. Jo mer informasjon vi får jo mer nøyaktig blir det. Folk skal på ingen måte være redde for at det de sender inn er feil, sier Aasen, og fortsetter:

– For at det skal fungere er vi avhengige av to ting: At folk bruker den, og at folk vil bidra med sine observasjoner. Da er det slik at alle observasjoner er gode nok for oss, og vi er interessert i alt. Har du gått, og ikke sett noen faretegn, er det også en god observasjon. Det kan hjelpe oss med å bekrefte eller senke varselet. Bilder gir oss også mye informasjon.

For kun kort tid siden lanserte også Norges Geotekniske Institutt (NGI) en applikasjon med bratthetskart. Aasen benekter at de skal konkurrere mot hverandre.

– Vi bestemte oss allerede i juni for å ha bratthetskart i appen vår. Vi har ingen intensjoner om å konkurrere med NGI. Vi har jo begge gratis applikasjoner, og sånn sett er det ingen av oss som tjener noe penger på disse. Men det er jo en del likheter.

Applikasjonen til NVE har også kart og observasjoner for is, jord og vann. Spesielt is kan være relevante for skikjørere.

– Skal du krysse et vann, for eksempel, kan du se om andre har gjort observasjoner.

Regobs-applikasjonen fungerer både på Android og Ios. Oppdateringen ble lansert denne uken.

Publisert 22. mars 2017 kl 15.01
Sist oppdatert 22. mars 2017 kl 15.01

Relaterte artikler

IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

jenter som klemmer og gråter
Knuste alle i Verbier

Hedvig Wessel er verdensmester!

jente med ski
Frikjøringscamp for jenter i Røldal

– Noe eget med den jentestemninga

skikjører som tar salto
Vetle Gangeskar i form

Bestemann i NC i Hemsedal

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen