– Rails blir avgjørende

– Løypa ser sjukt kul ut, særlig railsene gir enormt rom for kreativitet, sier Ferdinand Dahl.

Sist oppdatert: 14. februar 2018 kl 09.00
GLEDER SEG: Ferdinand Dahl gleder seg til å gå løs på tidenes råeste slopestylecourse. Bilde: Luke Ocho Allen
GLEDER SEG: Ferdinand Dahl gleder seg til å gå løs på tidenes råeste slopestylecourse. Bilde: Luke Ocho Allen
Lesetid: 3 minutter

Han ble tatt ut til OL-laget som andremann på herrelaget, etter en imponerende andreplass i verdenscuprunden i slopestyle i USA i januar.

– Jeg har ikke rukket å tenke så mye på runnet mitt ennå, men  jeg håper selvsagt å få til noe kult. Særlig på rails og jibs tror jeg mye blir avgjort. Her går det an å gjøre en del vanvittig vanskelige ting, og det gjelder å finne på noe eget. Å kjøre rail-seksjonen bra kan fort bli det vanskeligste i hele løypa, selv om man sannsynligvis er nødt til å sende trippelflips lenger ned, sier Ferdinand Dahl.

– Hva syns du om sånne skrå hopp?

– De er litt annerledes enn vanlige hopp, men de kan jo brukes som du vil, man kan hoppe både med og mot vinkelen. Jeg syns de er kule!

LES OGSÅ: 12 utfordrere

Landslagstrener Luke Allen er også begeistret for coursen, som han tror vil passe de norske kjørerne bra.

– Løypa i PyeongChang krever at du er god på ski, og behersker alle typer terreng og forskjellige elementer. Det gjør de norske kjørerne, derfor passer coursen oss veldig bra. Jeg mener det er en av OL-løypas største fordeler, nettopp at den er så variert og krever allsidighet av kjørerne. Det er utvilsomt en av de beste og mest unike slopestyleløypene noensinne, sier Allen.

– Hvilke deler av løypa er mest krevende?

– Hele rail-seksjonen. Denne delen blir helt avgjørende. Klarer du ikke være kreativ på railsene blir det vanskelig, om ikke umulig, å få til noen topplassering. Dette så vi jo allerede under Prøve-OL i fjor.

– Hva med de skrå hoppene, hva tenker du om dem?

– Dritkule! Verdenscuprunden i Snowmass viste at de norske kjørerne beherska de godt, og i tillegg får det til å se veldig bra ut. 

HISTORISK: OL-coursen i PyeongChang kommer til å bli tidenes råeste. Særlig railseksjonen i toppen ventes å bli avgjørende. Illustrasjon: Schneestern
HISTORISK: OL-coursen i PyeongChang kommer til å bli tidenes råeste. Særlig railseksjonen i toppen ventes å bli avgjørende. Illustrasjon: Schneestern

Da slopestyle sto på programmet i OL for første gang i Sotsji for fire år siden var hoppene enorme, og flere av kjørerne hadde problemer med både farten og psyken. Luke Allen tror ikke det kommer til å skape problemer i PyeongChang.

– Hoppene i Sør-Korea er svære, men ikke større enn de vi vanligvis hopper på. Selv om noen av jentene sleit i Russland for fire år siden, så vi ikke slike utfordringer under prøve-OL, så det blir ikke noe problem i år.

– Hvilke kjørere tror du vil takle coursen best?

– Alle de norske i hvert fall! Denne løypa krever allsidighet og store ferdigheter i alle deler av sporten. Dermed er det de som er best i mest som kommer til å gjøre det bra i OL. De gode skikjørerne med andre ord!

– Hva med triks, hvilke knep må til for å vinne?

– Vinner-runnet i herreklassen har nok to eller tre trippelflips. Men jeg tror likevel fullt og helt at det er på railsene konkurransen blir vunnet – eller tapt. Og hva kjørerne finner på der er umulig å si. Men det blir garantert kult!

Skjermbilde 2018-02-12 kl. 13.03.36
Skjermbilde 2018-02-12 kl. 13.03.36
Publisert 14. februar 2018 kl 09.00
Sist oppdatert 14. februar 2018 kl 09.00

Relaterte artikler

IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

jenter som klemmer og gråter
Knuste alle i Verbier

Hedvig Wessel er verdensmester!

jente med ski
Frikjøringscamp for jenter i Røldal

– Noe eget med den jentestemninga

skikjører som tar salto
Vetle Gangeskar i form

Bestemann i NC i Hemsedal

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen