– POC er et av de raskest-voksende og innovative selskapene innenfor sport- og beskyttelsesutstyr. Det når flere generasjoner, sier Gilbert Kamieniecky, leder for Investcorps investeringsgruppe i Europa. De overtar nå POC fra Black Diamond.
Men det koster dyrt. Prislappen skal ligge på 65 millioner dollar, eller rundt 550 millioner norske kroner. POC har de siste ti årene fått en solid rolle i det skandinaviske markedet som hjelm- og goggle-produsent. Investcorp er verdsatt til 11 milliarder dollar.
LES OGSÅ: ISPO 2015: Del 1 | Bildebonanza
Nå er det altså det Bahrain-baserte selskapet som skal stå for videre drift av merkevaren. Fra før har de eid blant annet norske Helly Hansen.
For to år siden ble merket kjøpt opp av Black Diamond, med håp om å nå et mer globalt merkede. Nå selger derimot det amerikanske selskapet merket videre. I fjor omsatte de for over 250 millioner kroner, men det skal ikke ha vært nok for Black Diamond, som nå selger merket kort tid etter.
– Vi vil takke alle her som har hjulpet med å gjøre POC til det merket det har blitt, sier Peter Metcalf, administerende direktør i Black Diamond.
Bakgrunnen for slaget skal være en strategi-endring fra Black Diamond, som nå ønsker å ha fullt fokus på Black Diamond og PIEPS (blant annet kjent for skredutstyr).