– Da jeg startet opp teamet fikk jeg inspirasjon gjennom min egen frikjøring, jeg så mange av oss jobbet alene der ute. Jeg ønsket å samle et sterkt lag for å utvikle sporten videre. Å samle en god gruppe med både frikjørere og freestylekjørere gjorde det enklere. Der man som et privat lag kunne utvikle sin egen spisskompetanse innenfor hvert enkelt fagfelt og jobbe sammen, forteller Martin Winge Austeen, som er initiativtakeren bak Team Bluebird.
DEDIKERT TEAMSJEF: Martin Winge Austeen mener alvor med team Bluebird, som er et norsk, privat freestyle- og freeridelag. Foto: Hallstein D. Mala.
Prestasjonsfokus
De er rett og slett en gjeng frikjørere som fant sammen for å gjøre hverandre bedre, koordinere sponsorer og forme karrierene sine. Og de mener alvor. I tillegg til selve laget, så har de et filmproduksjonsselskap med samme navn.
– Som frikjører er jeg teamkjører for Flylow, Whitedot og Eureka Kiropraktikk. Eureka jobber mye i toppidretten. Derfor var det en selvfølge å få med Eureka som en sponsor rettet mot prestasjonsfremming, rehabilitering, skadeforebygging og ikke minst forståelse for funksjon i bevegelse av kroppen sammen med god trening og riktig kosthold. De har et sunt syn på sporten og har en viktig rolle for oss i Team Bluebird som vårt støtteapparat. Ut fra egne sponsorer dro jeg inn Whitedot, AEE Norge og Dalbello som en god team spons til freestyle laget, der Rufus og Tomas Tangen var sponset av Whitedot fra før, sier Winge Austeen.
Solid crew
Flere av kjørerne på laget er godt etablerte både i norske parker og store fjell. Frikjøringsgruppa består av legendariske Fred Syversen, i tillegg til kapasiteter som Helge Berg Enitch, Dennis Risvoll og Martin selv. Freestylegjengen er Rufus Tangen, Eirik Løften Børresen, Henrik Endrè Steinslien, Tomas Tangen og Erik Andreas Midtvold.
– Målet vårt er å hjelpe sporten på en sunn måte og påvirke de yngre som kommer etter, dette er viktig! Å være i et team med ordentlig opplegg bak seg og kjøring sammen med andre i gruppa er med å utvikle en helt egen egenskap som får gutta til å samle seg og holde styrken og motivere hverandre. Er man teamkjører for et internasjonalt merke er det ikke bestandig at alle i teamet møtes hver dag og henger i bakken eller på fjellet og øver på nye triks eller får støtte fra teamkameratene, sier Martin Winge Austeen.
LEGENDE: Fred Syversen er på firkjøringslaget.
Store ambisjoner
– Hva er framtidsplanene deres?
– Planene for teamet det første året er å kjøre mye ski så klart, ut fra hva vi vet så skal enkelte være med på en større skifilm neste år. Ellers har vi også noen som skal bli med på konkurranser og videre være med på filming. Vi regner med å ha regelmessige teamsamlinger i året også, og en av disse er for freestyle gutta på Megapark. Ellers har de fleste i freestyleteamet kort vei til parken og kan kjøre mye sammen. Ambisjonene for teamet er å gi mulighet til de som kommer etter til å bli med i et bra privat team og utvikle seg sammen med erfarne kjørere, altså bra samhold i en riktig arena.
– Hva skiller et privat lag som dette fra andre former for organiserte gjenger?
– Vi er privateid, uten en organisasjon over oss, som for eksempel Norges Skiforbund eller en merkevare, men vi er et selskap med egne sponsorer som tilbyr støtte og midler til å hjelpe til å utvikle teamet sammen med kjørere. Dere kommer til å få se mye av oss i media i fremtiden, lover Martin Winge Austeen.
Se Bluebirds teamfilm:
PÅ LAGET: Henrik Endre Steinslien er fast på Bluebird-laget. Foto: Håkon Jørgensen
PÅ LAGET 2: …også Tomas Tangen –storebror til Rufus- er med. Foto: Hallstein D. Mala