Ny heis på Helbronner

Kan vi interessere dem i 2162 fallhøydemeter skikjøring levert av ny gondol?

Sist oppdatert: 2. juni 2015 kl 15.29
HIMMELVEIEN: Den nye gondolen har navnet Skyway Monte Bianco og roterer rundt sin egen akse på turen opp.
HIMMELVEIEN: Den nye gondolen har navnet Skyway Monte Bianco og roterer rundt sin egen akse på turen opp.
Lesetid: 3 minutter

Etter tre års arbeid er endelig den nye heisen opp på Pointe Helbronner helt ferdig. De første gjestene tok turen nå i helga. Den nye gondolen i Courmayeur har fått navnet Skyway Monte Bianco. Den erstatter den gamle heisen som opprinnelig ble bygget under krigens dager. Hele prosjektet i har hatt en prislapp på 110 millioner euro.

LES OGSÅ: Courmayeur-guide

Slik tenker Nicolai Schirmer, en av flere norske frikjøringsess med vinterbase i Chamonix, om den nye heisen på den italienske siden av Mont Blanc-tunnelen:

– Jeg har litt blandede følelser, egentlig. Det var en veldig sjarm over heissystemet som var der, når det bare går 20 pers opp hver halvtime blir det også deretter lite crowded. Kom «hjem» til Chamonix fra Japan for to år siden og kjørte mer og lettere pudder på Helbronner enn i Japan i lang tid. Det var en egen vibe med stort sett bare locals/flinke kjørere – og oss da, he he.

Det nye heissystemet fra Courmayeur til Punta Helbronner på Mont Blancs sydside er nå delt inn i to etapper – mot tidligere tre.

Hellbronner
Hellbronner

KJEMPENS TANN: Byggeprosessen har tatt tre år. Her et bilde fra 2013. I bakgrunnen den karakterfulle toppen Dente El Gigante. Foto: Tore Meirik

Bunnstasjonen er flyttet fra La Palud til Entrèves, rett ved Mont Blanc-tunnel-innslaget på italiensk side.

– Den nye heisen går fra feil side av veien opp til Mont Blanc tunnellen, så det blir tricky å kjøre laps fra midtstasjonen. Den hyggelige gamle dama som driver kafeen i bunnen der som selger lunsj til 1/3 av prisen i Cham mister vel også businessen sin, sier Schirmer.

Midtstasjonen er fortsatt Le Pavillon, men det er reist et helt nytt bygg. Derfra har man nå åpnet heis direkte opp til Point Helbronner. Torino Hut, der den gamle heisen stoppet, vil fortsett som refuge og kan nåes gjennom en gangtunnell + heis fra Point Helbronner.

– Oppdaget egentlig ikke toppheisen før i år, men var litt samme sjarmerende stemning der. Første turen opp kom vi litt sent i gang, men så kommer du til topps og finner urørte renner rett ut fra heisen. Ga meg litt følelsen av å være i Chamonix slik Bruno Compagnet beskrev at det var for 30 år siden, når han kom dit, sier Schirmer.

Men han legger til:

– Men det er den reaksjonære jeg som sier alt det. Det er rått at man får enkel, effektiv tilgang til terreng som er minst like kult som det man har på den franske siden av Mont Blanc.

Fakta

  • Reisetid Entrèves-Le Pavillon 4 minutter

  • Reisetud Le Pavillon-Point Helbronner 6 minutter

  • Kapasitet per gondol: 80 mennesker (mot dagens 20)

  • Fallhøyde 2161 meter

Her ser du Schirmer og Bruno Compagnet herje på fransk og italiensk side – før den nye heisen åpnet:

Publisert 2. juni 2015 kl 15.29
Sist oppdatert 2. juni 2015 kl 15.29

Relaterte artikler

Vetle Gangeskar RFC 2024
Slik gikk Røldal Freeride Challenge 2024

Slik gikk RFC 2024

FALLET: Like før droppet hektet deltageren skien slik at den falt av. Den bratte facen gjorde at hun skled ned fjellsiden.
Junior freeride i Røldal

Dramatisk fall under konkurranse

IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

jenter som klemmer og gråter
Knuste alle i Verbier

Hedvig Wessel er verdensmester!

jente med ski
Frikjøringscamp for jenter i Røldal

– Noe eget med den jentestemninga

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen