Bredskias comeback: Neongule Völkl Three og neongule K2 Shreditor Cowabunga er enda bredere utgaver av skimodeller vi kjenner fra før. Sistnevnte måler 158-136-153. Begge er neongule og begge er svære og feite. Neste vinter kommer de superbrede skiene tilbake for fullt:
Bøyde staver: Du leste det i Fri Flyt først, og vi satser på at det er nok til å gjøre de bøyde storslalåmstavene trendy igjen. Om ikke annet fordi de er tøffe:
Nordica Bushy Wayne: Gærningen Rory Bushfield har fått promodell, og med måla 157-127-146 og 18 meter svingradius er det slett ikke sikkert Bushy Wayne blir noen storselger i Norge, men de er uansett verdt å prate om –Og garantert morsomme ski på riktig føre:
Helly Hansen Lifa Flow superundertøy: Aldri har jeg sett væske flyttes så fort fra den ene siden av et klesplagg og til utsiden. Helly hat laget superundertøy i minst tusen år, men med sin nye Flow-teknologi på Lifa-undertøyet kan det se ut som de har truffet blink:
Dynafit Beast 14: 1000 kroner billigere enn den vanlige Beast, og litt lettere. Dynafit kommer til å nå et enda bredere publikum med disse bindingene, som i aller høyeste grad er kjøreorienterte, men ikke like kompromissløse som første generasjon Beast, som gikk til 16:
Mammut Light Removable Airbag: Ny skredballongsekk fra Mammut. Med 30 liters volum, genialt festesystem for ski, og vekt på bare 2240 gram med karbonpatron kommer dette til å bli en favoritt for toppturfolk:
Fransson-skia: Salomon Lab BC er Andreas Franssons favoritt, og det er kanskje ikke så rart. Lav vekt, lang tupp, flat og stiv bakski og målene 141-115-129 skal ta vare på Fransson i verdens bratteste skilinjer.
Camofarger: Terje Håkonsen villa ha kamuflasjefarga hjelm, og dermed fikk vi bekrefta at camo er trendy. Alle klesmerker har et eller annet i kamuflasjefarge, og Armada strekker seg lengst med ei jakke med andejakt-kamuflasje. Sweet lanserer camofarge på to av sine hjelmmodeller, inkludert Terje Håkonsens promodell:
4frnt Raven: En litt kortere og smalere versjon av Hoji. Dette er toppturski som ikke er bygd for å være veldig lett, men det blir det likevel fordi den er liten. Kjøreegenskapene ivaretas av oppdatert form og solid konstruksjon. Fins kun i 184, måler 120-102-112 og veier 1900 gram, litt som Eirik Finseth på bildet:
Black Diamond Jetforce skredballongsekk: Dette blir utvilsomt den store snakkisen foran neste vinter. Dette er skredballongsekken som blåses opp ved hjelp av ei batteridrevet vifte, som betyr at du kan trekke i snora og blåse opp sekken, pakke den sammen og gjenta det hele med en gang. Ballongen er på 200 liter, blåses opp på tre sekunder og batteriet skal takle fem til seks oppblåsninger før det må lades på nytt. Kommer i begrensa antall til vinteren, og prisen blir ikke under 10 000 kroner. Også Pieps og Poc har laget sekker med systemet til BD. Black Diamonds variant kommer i tre størrelse:
Pieps´ modell med samme system: