Her kommer vinteren! Fri Flyts første utgave for den kommende vintersesongen er sendt i trykken, og i tillegg til flere portretter (med Sage Cattabriga-Alosa!), reisereportasjer og temasaker er skitestene en stor del av bladet. Foran hver sesong tester Fri Flyt en mengde ski i alle relevante kategorier, slik at du kan ikke velger feil i produkt-jungelen.
– I år har vi testet rundt 100 ski, fordelt på topptur, frikjøring og jibb. I den første utgaven har trykker vi de 19 første testene – toppturski med midtbredde 85-94 mm og frikjøringsski med midtbredde 110-120 mm. Mye bra ski i år, men i begge kategoriene ble det likefullt ganske klare klassevinnere, sier Fri Flyt-redaktør Henning Reinton.
– Hva er utfordrende med slike tester? Støtte dere på noen logistikk-problemer?
– Hele skitestarbeidet starter i februar når vi får vite hvilke ski som kommer neste år. Deretter er det en ganske stor og langvarig operasjon gjennom våren. Vi tester bare ski som er nye av året eller som ikke har vært med før. Men har man abo, er testene av de siste årenes ski tilgjengelig på skitest.com.
Resultatet fra de første skitestene kan du lese i den første vinterutgaven, som kommer til abonnenter 23. september. Er du ikke abonnent? Registrerer du deg innen torsdag denne uken får du denne, og de kommende utgavene, hjem i posten. I tillegg får du tilgang til skitest.com og Fri Flyts abo+-løsning. Siste frist er altså torsdag 8. september!
Les også denne: Verdens grundigste skitest
– Hvor er skiene testa?
– Frikjøringsskiene ble testet i Hallingdal (Geilo, Ål, Sudndalen) i mars, mens toppturskiene ble teste på Juvass på forsommeren. Det var veldig gode testforhold i år, det var litt beregning og ganske mye flaks. Etter testing på snø gikk skiene til skimaker Endre Hals på Lønset. Han måler dem på alle mulige vis. Det er kombinasjonen av praktisk og teknisk test som gjør skitesten vår unik.
Frikjøringsskiene er testet av Sondre Lindkjølen, Espen Rogne, Nikolai Nygaard, Tore Meirik og Reinton. Meirik og Reinton har også testet toppturskiene sammen med ansvarlig redaktør Erlend Sande.
– Noen røverhistorier fra testdagene?
– Det var ingen personskader i år – selv om Meirik brøt seg på en stein under snøen i Sudndalen. På Ål styrte jeg testlaget i retning av gønnerunnet på skikjørers høyre, fordi jeg tenkte fulle dager i Kula (beryktet trase på Ål) ville ta knekken på dem. Men på slutten av dag to klarte jeg ikke å holde folk unna. Resultatet ble en herpa ski og en knekt binding – mens testlaget heldigvis kunne reise seg og gå videre.