Men nå er det altså klart at det blir renn i år.
Høkkers Invitational ble først arrangert for seks år siden som en konkurransen på utsiden av norgescupen i frikjøring. Konkurransen hadde både skyhøy pengepremie og var et invitasjons-konsept (slik som blant annet X Games). Det er frikjøringsmiljøet i Vågå som står bak konkurransen.
Siden den gang har konkurransen blitt arrangert årlig frem til koronapandemien kom til Norge. I år gjør den comeback, og det har allerede blitt kjørt en juniorkonkurranse.
Arrangør Daniel Gangsø har siden sist gitt fra seg stafettpinnen til Eirik Schjølberg, som også er deltaker i konkurransen.
I utgangspunktet var planen å arrangere konkurransen fra starten av i en face med delvis lagde elementer. Men vær- og snøforhold gjorde at konkurransen stort sett har blitt arrangert på Skavlein i anlegget, hvor kjørerne har kjørt inn i parken.
– Hvor blir det kjørt i år?
– Det er to alternativer. Skavlein og park eller storsida som ble kjørt i 2018. Snøforholdene avgjør om vi får kjørt storsida, sier Schjølberg.
– Hvordan har forholdene vært på Lemonsjøen i år?
– Forholdene på Lemonsjøen har vært dårlige frem til helga før juniorkonkurransen. Da kom det såpass at skavlein kunne kjøres og det ble bygd park. Vi har vært uheldige med vær og vindretning. Lemonsjøen trenger nord/vest for at snøen ikke blåser bort.
Konkurransen har allerede fra første år lovet høye pengepremier, men fikk kritikk for å gjøre forskjell på dame- og herreklassen. Siden 2018 har det derimot vært like premier.
Summen av premiene blir 120.000 kroner.
Det er foreløpig usikkert hvem som blir invitert til selve konkurransen.