Aller størst er økningen for alpinanleggene på Vestlandet, Nordvestlandet og Sørlandet, som har nesten 60 prosent økning i salg av heiskort i forsesongen 2017-18 sammenliknet med i fjor.
Oslo og Omegn med 29 prosent oppgang ligger nøyaktig på landsgjennomsnittet. Buskerud og Telemark har henholdsvis 28 og 31 prosent oppgang. For Oppland og Hedmark er oppgangen på 13 prosent, mens Vestlandet, Sørvestlandet og Nordvestlandet samlet har 57 prosent oppgang. Denne regionen, som dekker Agder til Møre og Romsdal, hadde en utfordrende forsesong høsten 2016 men har hatt gode snøforhold tidlig denne sesongen.
Tallene gjelder for anlegg som er organisert i Alpinanleggenes Landsforening, og beregnet fra åpningen høsten 2017 og fram til 31. desember.
– Dette er veldig hyggelige tall, og det er klart at folk får en helt annen dragning mot alpinanleggene når det nå også endelig ligger skikkelig med snø i lavlandet. Foreningen vår har 200 medlemmer, og det at vi nå også har gode forhold i de mindre anleggene som er helt avhengige av natursnø og der det legges ned en voldsom dugnadsinnsats, er utrolig viktig for rekrutteringen til bransjen vår, sier Camilla Sylling Clausen som er Generalsekretær i Alpinanleggenes Landsforening.
I fjor omsatte alpinanleggene i Norge heiskort for rekordhøye 1141 millioner kroner. Det var 50 millioner kroner mer enn året før, og tredje året på rad med økt omsetning.
Les også: – Skikjøringen er over all forventning
Saken fortsetter under
Alle regioner i landet melder om økning i heiskortsalget. Foto: Narvikfjellet
Økning for SkiStar
Tallene fra Alpinanleggenes Landsforening inkluderer ikke SkiStars anlegg i Trysil og Hemsedal, da disse grunnet børsnotering ikke kan offentliggjøres ennå.
Direktør i Skistar, Bosse Halvardsson, kommenterer imidlertid at også de har hatt en god vinter så langt. – Men det jeg kan si er at det er god stemning etter et par førjulsmåneder med bra med snø, sier han.
– Det er lettere å få store prosenter når man har små tall, så vi har naturligvis ikke like stor økning. Så blir det selvfølgelig spennende å se om den positive utviklingen fortsetter utover i sesongen, sier Halvardsson.
Flere faktorer som avgjør
En god start på sesongen er selvsagt viktig for totalen, men fortsatt gjenstår mye av vinteren og hvordan sesongen blir totalt sett er avhengig av resten av vinteren. Her er det flere forhold som spiller inn. For det første vil værforholdene bety mye selv om mulighetene for snøproduksjon etter hvert har blitt sofistikerte. Men også tidspunktet for påsken er viktig.
– Påsken er relativt tidlig i år, så det blir spennende å se om folk kommer seg ut på ski også etter påske, sier Sylling Clausen.
Les også: Nå blir det pudder i Oslo
Videre har kronekursen også mye å si, både for utenlandske og norske skiturister. Sylling Clausen forteller at de større anleggene opplever en større økning fra utenlandsmarkedene, godt hjulpet av svak norsk krone. Samtidig gjør den svake kronen det mer utfordrende for norske familier å reise på ferie til et euroland. På grunn av valutaen er det nå 20 prosent dyrere enn før for nordmenn, og det kan de norske anleggene nyte godt av.
– Vi håper det betyr at fler enn før fra hjemmemarkedet legger skiferiene sine til norske alpinanlegg, sier Sylling Clausen.
Snøproduksjon i Kvitfjell i november. Foto: Anders Aasheim