– Det er dels store regionale forskjeller, men økningen holdes ikke lenger kun oppe av de største aktørene. Alle regioner har prosentvis økning totalt i sesongen mot samme tid i fjor. Oppland/Hedmark er 7% opp, Oslo & omegn 32%, Buskerud 17%, Telemark 18% og i Sørvest/Vest og Nordvest økningen 28%. De to største bransjeaktørene Skistar (Trysil og Hemsedal) og Alpinco (Hafjell og Kvitfjell) viser til svært god prosentmessig økning. Norges største anlegg, Trysil, har en sesongøkning så langt på 7%, Hemsedal på 15%, Hafjell på 15% og Kvitfjell på 13%, skriver Alpinanleggenes Landsforening (ALF) i en pressemelding til Fri Flyt.
Årsaken til de gode tallene er ifølge ALF en tidlig og bred sesongstart i november, etterfulgt av en vinter preget av rekordmye snø de fleste steder i landet.
– Dette er svært hyggelige tall for oss å kunne presentere. I fjor hadde vi en utfordrende vinter, men bransjen klarte allikevel en pen økning i heiskortsalget med 5 prosent mot året før. Denne vinteren har heldigvis vist seg fra sin aller beste side snømessig, og det er med på å inspirere og lokke folk ut til alpinanleggene i hele landet. Selv om vi har gjort oss avhengige av snøproduksjon i alpinbransjen, er det ekstra hyggelig nå at også de mindre anleggene uten like stor tilgang på snøproduksjonsutstyr igjen kan oppleve en skikkelig god sesong med god trafikk, sier Generalsekretær i ALF, Camilla Sylling Clausen.
Les også: Alt om Skistar
FORNØYD SJEF: Generalsekretær i ALF, Camilla Sylling Clausen, er svært fornøyd med sesongen så langt. Foto: Ola Matsson
Les også: Alt om Haukelifjell
Hun melder også at trafikken fra utenfor Norge har økt denne sesongen. Både tyskere, hollendere og engelskmenn finner veien til norske skisentre.
– Dette er jo ekstra gøy, sier Turid Backe-Viken, som er markedssjef hos Skistar Trysil og leder for Markedsråd vinter i landsdelsselskapet Norske Fjell SA, som koordinerer utenlands-satsningen for alpinbransjen i Norge.
– Gode økninger i gjestetrafikken viser at vi fortsatt er på rett vei i arbeidet og investeringene vi legger ned i disse markedene. At vi kan vise gjestene fra andre markeder enn det norske at vi har et meget bra alpinprodukt, er naturligvis med på å øke interessen også for kommende sesonger i utenlandsmarkedet. Svenskene og danskene er trofaste, og også her ser vi en fin økning så langt i sesongen i alle de største anleggene i Norge som jobber mot utenlandsmarkedet. I Trysil er jo hele 70% av gjestene fra andre land enn Norge, sier hun.