Men skiene mine får du aldri: Nordica Girish

Et par herpa ski med gammeldags form og to lag titanal skal få bo i garasjen til evig tid.

Sist oppdatert: 11. november 2016 kl 11.17
NY SPALTE: I denne nye spalta skal vi hylle utstyr vi aldri vil kvitte oss med. Først ut er Girish'ene til Fri Flyts nettredaktør, som er mer eller mindre utslitte, men fortsatt redaktørens favoritt-skipar. Foto: Martin Innerdal Dalen
NY SPALTE: I denne nye spalta skal vi hylle utstyr vi aldri vil kvitte oss med. Først ut er Girish'ene til Fri Flyts nettredaktør, som er mer eller mindre utslitte, men fortsatt redaktørens favoritt-skipar. Foto: Martin Innerdal Dalen

Om Nordica Girish

  • KJENNETEGN: 139-109-128, brun i første generasjon med rocker foran. 193 cm.

  • VEKT: 2446 gram.

  • LANSERT: 2009 – overtok for modellen Blower.

  • OPPDATERT MED ROCKER: 2010.

  • AVVIKLA: 2012 – til fordel for modellen Helldorado.

Ingen taper, ingen twintip, ingenting ekstraordinært, ingen fullrocker, ingen utsving, ingen banan-, båt-, eller vannskiform. Ok, riktignok har de litt early rise, eller altså en tupp som starter litt forsiktig ganske langt bak den vanlige tuppen, men ellers er Nordica Girish et par – tilsynelatende – høyst ordinære frikjøringsski.

Det er flere år siden Nordica erstattet de beste skiene de noen gang har laget med andre modeller (forstå det den som kan), men jeg vet av folk som har hamstret Girish ́er i garasjen, og minst en Freeride World Tour-kjører som fikk Girish ́ene sine malt i fargene til mer moderne Nordica-ski fordi han nekta å kjøre på den nye modellen.

Men hvorfor er jeg så ufattelig glade i dette skiparet, som for lengst er utslitt? Stålkantene er runde og knekt flere steder, sålen full av riper og dype hakk, og den ene frambindingen reiv jeg av i Hemsedal en gang (hadde montert dem sjøl), og den er erstatta av noe skrot med alt for lav DIN. Likevel mener jeg Nordica Girish er verdens beste frikjøringsski.

Vel, tre år før jeg begynte å jobbe i Fri Flyt, ble de testa og fikk omtale i utgave nummer 76, som kom høsten 2010. Slik ble de beskrevet den gang: 

...en stødig og trygg ski som får svært god mottakelse fra deler av testlaget (noen av de i testlaget har åpenbart ikke skjønt det, journ. anm.). Konservative former, lang radie og metallforsterkning gir en ski for de som tråkker på litt ekstra (herlig korrekt, journ. anm.). Den tåler full gass utenfor de preparerte løypene og er morsom på skjærende svinger på hardt føre (det skriver jeg gjerne under på, perfekt for norske forhold mao. journ. anm.). I sum mener likevel testpanelet at flyteegenskapene er for dårlige til at den kan nå helt til topps i testen (hæ? For dårlig flyt? Skal folk kjøre i et ballbasseng eller? Journ. anm.). Leken er den heller ikke (HÆÆÆ? Girish er lekne som bare pokker. Ikke bare kan du ha høyreskia på venstre for sånn at de heter Ishgir i stedet, du kan også gjøre alle knep som involverer framlengslanding! Journ. anm.).

Og nettopp derfor får du aldri mine Nordica Girish fra 2010. Men jeg tipper at du heller ikke vil ha dem. 

Publisert 11. november 2016 kl 11.17
Sist oppdatert 11. november 2016 kl 11.17

Relaterte artikler

FALLET: Like før droppet hektet deltageren skien slik at den falt av. Den bratte facen gjorde at hun skled ned fjellsiden.
Junior freeride i Røldal

Dramatisk fall under konkurranse

IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

jenter som klemmer og gråter
Knuste alle i Verbier

Hedvig Wessel er verdensmester!

jente med ski
Frikjøringscamp for jenter i Røldal

– Noe eget med den jentestemninga

skikjører som tar salto
Vetle Gangeskar i form

Bestemann i NC i Hemsedal

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen