Villsnøens far

Lou Dawson (63) har skrevet på internett om alpine skiturer før du visste hva internett og alpine skiturer var for noe.

Sist oppdatert: 15. februar 2015 kl 08.00
Lou Dawson. Foto: Erlend Sande
Lou Dawson. Foto: Erlend Sande
Lesetid: 6 minutter

Fri Flyt har møtt den legendariske guidebokforfatteren og skibloggeren fra Colorado på flere utstyrslanseringer de siste årene. På turen til Chile sist høst, fikk vi muligheten til å sette oss ned med mannen bak Wild Snow, antakelig det viktigste engelskspråklige nettstedet for toppturentusiaster.  

LOU DAWSON

Har holdt med ski, toppturer og klatring i mer enn 40 år. Han var den første som kjørte på ski fra alle de 54 toppene over 14.000 fot i Colorado. Bokutgivelsene hans inkluderer Dawson’s guide to the Colorado’s Fourteeners (Vol. 1 & 2) og Wild Snow, en bok som forteller historien om skikjøring og skibestigninger i Nord-Amerika. 

Hva er Wild Snow?

– Det er en blogg som skal hjelpe folk å sette pris på skiturer og øke sikkerhetsnivået. Vi skal også underholde, det skal være moro å lese. Vi har mye informasjon om utstyr og en del generell filosofi.

Hvor ofte oppdateres den?

– Fem dager i uka, noen ganger seks. Det er meg og kona som har ansvaret. I tillegg har vi en stall av bloggere, gjestebloggere som er plukket ut på grunn av sin ekspertise og evne til å skrive.

Får de betalt?

– Noen ganger, men som regel ikke. Blogging og sosiale media kan være moro, mange er godhjertede og liker å dele. Det er et element av generøsitet. Vi har en inntekt, men dette er ikke noe stort medieselskap. Det handler mye om at vi elsker prosessen. Det er ikke bare business, men heller ikke bare pleasure.

Hvordan startet Wild Snow?

– Jeg var guidebokforfatter og skrev blant annet en historiebok som het Wild Snow. Ganske snart, straks internett ble offentlig tilgjengelig, var vi i gang. Det var tidlig på nittitallet, jeg tror det var i 1991. Nettsida med navnet Wild Snow kom i 1993. Nå har vi mer enn 3000 bloggposter. I 1994 fantes ikke konseptet blogg, så bloggen startet i 2001.

Du lagde guidebøker tidligere?

– Ja, jeg lagde bøker om skiturer and fjellklatring i Colorado. I tillegg var jeg snekker. Jeg lagde blant annet boken «Dawsons guide to Colorados fourteeners» om de høyeste fjellene i Colorado. 

Hvorfor sluttet du med det?

– Det var ikke nok folk som gikk skiturer og kjøpte bøker, så vi solgte ikke nok. Slike bøker må oppdateres, jeg hadde ikke penger til å holde dem aktuelle. Det er nok annerledes nå, det er et stort nok marked for å bære utgivelsene.

2015-01-09 11.10.19
2015-01-09 11.10.19

FAMILIEFIRMA: Lisa og Lou Dawson på tur i forbindelse med Dynafits lansering i Frankrike. Foto: Erlend Sande

Hva skiller Wild Snow fra et skimagasin?

– Skimagasiner er begrenset av plass, salget av annonser og kostnaden ved å publisere. Vi bruker friheten til å ha mer innhold. Jeg bruker mye tid på å redigere eldre artikler. Jeg går gjennom og oppdaterer innhold for å gjøre det relevant.

LES OGSÅ: Salomons nye tech-utstyr

LES OGSÅ: Dynafit satser tyngre

Hvordan tjener dere penger?

– Vi selger annonser. For det meste gjør jeg jobben selv. Nå er det største problemet å finne tid til å skrive. Vi har lave kostnader og får blant annet hjelp av serverleverandøren vår med det som har med sikkerhet å gjøre. Webutviklingen gjør jeg selv, jeg har lært det selv gjennom de siste 15 årene.

Hva slags stoff er det mest populære?

– Jeg har ikke funnet noen formel. Det kommer an på stemningen i skikulturen der og da. En stor skredulykke vil føre til at en bloggpost om skred kan blir veldig populær. Noen ganger kan det være turrapporter. Det må i alle fall være noe interessant, ikke bare bilder og en eller annen heroisk nedkjøring.Vi får mye respons når vi gir folk tips til modifikasjoner som gjør at de har det mer moro. Det startet for mange år siden, da jeg tok et par Scarpa Laser og gjorde modifiseringer. Før det hadde ikke folk gjort særlig mye modifisering på turutstyr. Nå innså mange at de kunne få bedre sko, med å bytte tunge. Eventyrlige reiser med ski, slik min sønn gjør nå (var i Sør-Amerika da vi gjorde intervjuet, red. anm.) . Men det må gjøres bra. Det er ikke en lett ferdighet å tilegne seg.  

Det virker som du blir invitert mye rundt av utstyrsprodusentene, hvordan er samarbeidet ditt med dem?

– Min fordel er at det er mange jeg har kjent i mer enn 30 år. Jeg har et godt nettverk blant de som jobber med ski, og det hjelper leserne våre. Jeg får mye støtte fra industrien og det er mange fine folk som jobber der. Min jobb er å finne ut hva som er bra. Wild Snow er ikke en utstyrsside, så vi trenger ikke skrive om alt. Hvis noe er bra, kan vi dekke det grundig, hvis det er gjennomsnittlig kan vi tone det ned eller ignorere det. En blogg må kunne fordøyes, det skal ikke være for mye stoff. Jeg prøver å identifisere det beste. Heldigvis er det mye fantastisk utstyr nå.

LES OGSÅ: Techbindingens oppfinner Fritz Barthel

Prøver de å påvirke hva du skriver?

– Nei, de er bra på det. De er voksne og kan håndtere hvordan kritisk omtale. Men korreksjoner kan komme, og jeg liker at de kommer til meg med fakta. Det er viktig at de gjør det. At det blir presist gjør det bedre for leserne. Noen er selvsagt kreative med måten de selger det inn på, men det er det lett å se gjennom det hvis du er ekspert. Poenget med å lese en blogg er at den som skriver skal ha peiling på det han skriver om.

Er det slik at dine innspill påvirker hvordan de lager utstyret?

– Jeg tror det har skjedd. Vi har flere ganger kommer med ideer som har kommet inn i produkter. Produsentene kan ikke høre på alle. De kan ikke ta inn all kritikken. Men jeg vet de tar Wild Snow seriøst. På den annen side, jeg har også blitt fortalt at jeg er sprø noen ganger.

Hva er den morsomste delen av jobben?

– Det vi gjør i hjemme Colorado. Vi har en hytte der vi tester mesteparten av utstyret. Det er nær Carbondale og Aspen. Reising er morsomt, men det er mer jobb enn folk innser.

Hva ser du som de viktigste trendene innen topptur og toppturutstyr?

– Flere gjør det. Effektivt og komfortabelt utstyr gjør sporten enklere og mer morsom enn i fortida. Noen forbedringer handler om at det blir lettere, men det er like ofte snakk om bedre klær eller støvler som er lettere å bruke. Alt flyter fint, alle kan ha en fin dag, ingen ting går i stykker, ingen skader seg. Utstyrsindustrien bidrar til det. Sporten pleide å være veldig vanskelig, nå er den sikrere og mer morsom.

PS: Lou Dawson har aldri vært i Norge. Den engelske utgaven av Toppturer i Norge er på vei til han i posten, og hvis vi er heldige dukker det opp turrapporter herfra på bloggen i løpet av våren. 

LES OGSÅ: G3 ION blir lettere

LES OGSÅ: Test av feller uten lim

2015-01-09 10.56.23
2015-01-09 10.56.23

GUTTA PÅ TUR. Techbindingens oppfinner Fritz Barthel og Lou Dawson. Foto: Erlend Sande

Publisert 15. februar 2015 kl 08.00
Sist oppdatert 15. februar 2015 kl 08.00

Relaterte artikler

IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

jenter som klemmer og gråter
Knuste alle i Verbier

Hedvig Wessel er verdensmester!

jente med ski
Frikjøringscamp for jenter i Røldal

– Noe eget med den jentestemninga

skikjører som tar salto
Vetle Gangeskar i form

Bestemann i NC i Hemsedal

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen