Livet er en risikosport

KOMMENTAR: Hvem skal ta regningen? Bør de ikke ta ansvaret selv? Slike spørsmål dukker jevnlig opp i etterkant av oppdrag med luftambulanse der den forulykkede har drevet med såkalt ekstremsport, en sport forbundet med høyere risiko enn idretter folk flest driver med.

Sist oppdatert: 20. april 2016 kl 08.10
KOMMER UANSETT: Norsk Luftambulanse hjelper deg uansett hva du har funnet på, og lover å ikke sende deg regning etterpå. Foto: Tore Meirik
KOMMER UANSETT: Norsk Luftambulanse hjelper deg uansett hva du har funnet på, og lover å ikke sende deg regning etterpå. Foto: Tore Meirik

Erik Kreyberg Normann

Skjermbilde-2014-11-11-kl.-09.15.17

Tidligere generalsekretær i Stiftelsen Norsk Luftambulanse

  • 58 år

  • Lege, spesialist på barnesykdommer

  • Har tidligere vært avdelingsdirektør for Avdeling sykehustjenester i Helsedirektoratet, og administrerende direktør ved Akershus universitetssykehus og Sykehuset Buskerud.  

  • Ivrig friluftsmann og forsvarer av de som mener sofaen ikke er det tryggeste stedet å oppholde seg

Ansvar for egen sikkerhet og helse gjelder ikke bare for utøvere av ekstremsport. Grensegangen mellom det som går bra og det som går galt handler oftest om situasjoner vi daglig må ta stilling til. Noen kjører over fartsgrensen, andre lar være å sikre seg på hyttetaket, en drikker for mye på båttur, en røyker eller er litt for glad i boller. Hvis uhellet er ute, skal disse ta regningen selv? Vi i Norsk Luftambulanse synes ikke det. 

Vi hjelper deg, uansett. Vi ønsker å hjelpe deg uansett hva skaden eller sykdommen skyldes. Vi vet at selve livet er en risikosport, som få av oss kommer gjennom uten en og annen skramme.

Men sikkerheten til mannskapet kan ikke settes på spill. Vi skal ikke se langt tilbake i tid for å bli minnet om at arbeid i luftambulansen ikke er risikofritt. Ulykken på Sollihøgda i januar, der vi mistet to gode medarbeidere og en ble hardt skadet, var en trist påminnelse om at det kan gå galt, selv når sikkerheten har stått i høysetet.

Vi øver på risikovurdering. Vi i Norsk Luftambulanse arbeider kontinuerlig med å videreutvikle sikkerhetsarbeidet vårt og trene på sikkerhetstrutiner. Den årlige treningsleiren, Camp Torpomoen, som medlemmene våre finansierer, er en viktig arena for denne treningen.

Risikovurdering er hverdagen for alle som flyr i Norsk Luftambulanse, og all trening handler om grenselandet mellom sikkert og usikkert, om å bedømme risiko og treffe riktige valg. 

God helsehjelp til alle. Noen av oss lever med høyere risiko enn andre. Det kan handle om falks, uflaks, arv eller miljø. Men vi i Norsk Luftambulanse mener at sannsynligheten for å få god helsehjelp når du trenger det, bør være likt fordelt, uansett hvorfor du er syk eller skadet og uansett hvor i landet du bor. På det siste området er vi ikke helt i mål.

Ny forskning viser at risikoen for at barnet dør i forbindelse med fødselen er høyere for de som ikke rekker fram til sykehuset it ide. Og det er flere slike fødsler i grisgrendte strøk.

Norsk Luftambulanse

Norges største ideelle medlemsorganisasjon med over 700.000 medlemmer. Stiftelsen arbeider for å styrke tilbudet til befolkningen ved akutt sykdom og alvorlig skade. Hovedaktiviteten skjer gjennom forskning, utvikling, undervisning og samarbeidsprosjekter knyttet til luftambulansetjenesten.

Norsk Luftambulanse AS: Stiftelsens heleide datterselskap driver legehelikoptervirksomhet på oppdrag for Helseforetakenes nasjonale luftambulansetjeneste ANS. Norsk Luftambulanse AS er operatør på åtte av Norges 11 legehelikopterbaser: Lørenskog (to helikoptre), Stavanger, Bergen, Førde, Trondheim, Ål, Dombås og Arendal. Luftambulansetjenesten i Norge er offentlig finansiert.

Ingen lever uten risiko. Ingen av oss kan leve et liv helt uten risiko. Men hver enkelt av oss kan la oss inspirere av de grundige avveiningene som daglig gjøres av mannskapet i Norsk Luftambulanse.

Det er ikke våghalser på fjellet som gir luftambulansetjenesten mest å gjøre. Overvekten av oppdrag gjelder sykdom, spesielt hjerte- og karsykdom, som til en viss grad lar seg forebygge, og som fremdeles rammer mange av oss.

Risikovurdering i hverdagen. I vinter fikk jeg selv erfare hva som kan skje om man ikke tar kroppens signaler på alvor. Til tross for smerter i armer og skulder over lengre tid, og til tross for at jeg er lege, hadde ikke tanker på hjerteinfarkt streifet meg. Jeg trodde det var rene muskulære smerter jeg kjente da jeg gikk på ski, at jeg var for dårlig trent. Men egentlig var det smerter som oppsto som en følge av at hjertet ikke fikk nok oksygen under treningen.

Det er lett å være norgesmester i bortforklaringer, og finne noe annet å skylde på. Man tror ikke noe sånt skal ramme en selv.

Heldigvis har god behandling og trening fått meg frisk igjen. Men verdien av de små risikovurderingene i hverdagen er tydelig, for eksempel det å lytte når kroppen forteller at noe er galt. 

Ta godt vare på deg selv! Kanskje bør vi alle bli flinkere til å begrense risikoen i vår egen hverdag? Da er det ikke sikkert sofaen hjemme er det tryggeste stedet å være.

Les mer i Norsk Luftambulanses artikkel om redningsmenn som ikke tar sjanser.

LES OGSÅ: Hvem redder hvem?

Denne kommentaren har stått på trykk i Fri Flyt. Erik Kreyberg Normann er ikke lenger generalsekretær i Norsk Luftambulanse.

Publisert 21. april 2016 kl 08.00
Sist oppdatert 20. april 2016 kl 08.10

Relaterte artikler

Vetle Gangeskar RFC 2024
Slik gikk Røldal Freeride Challenge 2024

Slik gikk RFC 2024

FALLET: Like før droppet hektet deltageren skien slik at den falt av. Den bratte facen gjorde at hun skled ned fjellsiden.
Junior freeride i Røldal

Dramatisk fall under konkurranse

IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

jenter som klemmer og gråter
Knuste alle i Verbier

Hedvig Wessel er verdensmester!

jente med ski
Frikjøringscamp for jenter i Røldal

– Noe eget med den jentestemninga

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen