Lanserer heiskortets svar på Køfri-brikken

Med Aksel Lund Svindal, PK Hunder, Myrkdalen og Gaustatoppen på laget blir heiskortappen Skioo etablert i Norge fra kommende sesong.

Sist oppdatert: 15. august 2016 kl 06.00
MYRKDALEN FØRST: Myrkdalen Fjellandsby i Hordaland ble det første anlegget i Norge som inngikk partnerskap med Skioo – og dermed kan du besøke Myrkdalen uten å stå ett sekund i heiskortkø neste vinter. Skioo-investor Aksel Lund Svindal takker Myrkdalen-sjef Harald Haaland for tilliten (innfelt). Foto: Tore Meirik & Endre Løvaas
MYRKDALEN FØRST: Myrkdalen Fjellandsby i Hordaland ble det første anlegget i Norge som inngikk partnerskap med Skioo – og dermed kan du besøke Myrkdalen uten å stå ett sekund i heiskortkø neste vinter. Skioo-investor Aksel Lund Svindal takker Myrkdalen-sjef Harald Haaland for tilliten (innfelt). Foto: Tore Meirik & Endre Løvaas
Lesetid: 3 minutter

Skioo

  • Skioo er en mobilapplikasjon (app) som åpner for å forhånds- eller etterhåndsbetale heiskort, ved å koble sammen betalingskort og keycard. Dermed slipper du å stå i kø, og kan gå rett på skiheisen

  • Med Skioo er det ingen forskjellige typer heiskort, du betaler kun for turene du kjører – til prisen som gjelder for tidspunktet du kjører

  • Skioo ble startet i 2012 av sveitseren Gregory Barbezat og norske Yngve Tvedt

  • Har vært etablert i Sveits i fire år, og lanseres i Norge til høsten med skisentrene i Myrkdalen og Gaustatoppen på laget

  • Norske skipersonligheter som Aksel Lund Svindal og PK Hunder har investert i appen – i likhet med businessmennene Stein Erik Hagen og Gunnar Hvammen. I tillegg har det norske, statlige selskapet Investinor lagt penger inn i Skioo, slik de i sin tid også gjorde med Hafjell- og Kvitfjell-eier Alpinco

Skioo er skikjøringas svar på Køfri-brikken, og appen er i stor grad finansiert og funnet opp av nordmenn. Norske Yngve Tvedt er en av hjernene bak appen, og alpin- og Field Productions-stjerna Aksel Lund Svindal en av eierne.

– Jeg synes det er veldig spennende med oppstart av nye selskaper. Gjerne teknologi. Her har jeg en mulighet til å kombinere dette med alpint. Å være med å lage en løsning som kan gjøre det enklere for folk å komme seg ut i bakken er helt gull, sier Aksel Lund Svindal til Fri Flyt.

– Ingen kø

Poenget med Skioo er at appen gir deg muligheten til å fylle på penger før eller etter skidagen, og du trekkes kun for turene du kjører – til prisene som gjelder for det tidspunktet. Dermed blir det ingen køståing for å kjøpe heiskort, og hvis været, heisen, skistøvlene eller kjæresten slår seg vrang kan du avslutte før lunsj uten å betale for hele skidagen.

– Fordelen er åpenbare i forhold til tidsbesparelse og mindre stress for brukeren, men også alpinanleggene sparer penger i forhold til heiskortsalg. Det finnes vel ikke noe kjipere enn å stå en halvtime i kø for å kjøpe heiskort på en pudderlørdag, mens du ser heisen full av folk som er klare for å kjøre de beste linjene, sier Aksel.

To norske anlegg på plass

I sommer har skisentrene i Myrkdalen og Gaustatoppen inngått avtale med Skioo – som de første i Norge. Dermed er appen norgesklar til kommende sesong.

– Norsk turistnæring og norske skianlegg er ikke viden kjent for godt samarbeid. Hvorfor skal skisentrene la seg friste av en løsning hvor kundene kun betaler for det de kjører, og ikke hele dager eller uke, slik det er i dag?

– Vi har lenge hatt en god dialog med Alpinanleggenes Landsforening (ALF), som har troa på Skioo som en fremtidsrettet løsning både for brukerne og anleggene. Akkurat som oss jobber ALF for at flere skal dra oftere i skibakken. Og gjerne prøve flere norske anlegg. Men det er først og fremst de enkelte alpinanleggene vi henvender oss til, og det er interessant å se på hvilke verktøy vi kan bygge inn i softwaren for å gjøre hverdagen bedre for anleggene, sier Aksel.

Myrkdalen_signing
Myrkdalen_signing

SKIOO-LAGET: Endre Løvaas (til venstre) er markedssjef i Skioo. Blant investorene i heiskortappen er skiprofilene PK Hunder (til høyre) og Aksel Lund Svindal – som står i midten sammen med Myrkdalen-sjef Harald Haaland.

– Optimalisering av opplevelsen

Skisenteret i Myrkdalen ble Norges første anlegg i Skioo-systemet, og Gaustatoppen skisenter – som er en del av Gaustablikk – meldte seg på i sommer.

– Vi ønsker å ligge i front i digital utvikling, og særlig rundt heiskortsalg og brukerinnsikt har alpinbransjen stått temmelig stille i forhold til andre bransjer. Skioo kan gjøre det enklere for våre kunder og optimalisere skiopplevelsen, sier Harald Haaland, som er administrerende direktør i Myrkdalen Fjellandsby AS.

Mål: 30 anlegg til jul

Ansvarlig for oppbyggingen av appen i Norden er Endre Løvaas, ingen ukjent figur i norsk skibransje. Den tidligere markedssjefen, eventsjefen og superstjernefotografen i Fri Flyt forteller om store ambisjoner for Skioo i Norge.

– Vi er akkurat kommet ut av startblokka, men responsen i alpinanleggene har så langt vært entydig positiv. Myrkdalen Fjellandsby var de første til å ta kontakt allerede i fjor, og signerte avtalen som Skioo sitt første partneranlegg i Norge. Gaustatoppen fulgte, og vi står foran stor ekspansjon utover høsten. Vi håper å kunne ha 20-30 anlegg på plass før jul, forteller Løvaas.

Publisert 15. august 2016 kl 06.00
Sist oppdatert 15. august 2016 kl 06.00

Relaterte artikler

FALLET: Like før droppet hektet deltageren skien slik at den falt av. Den bratte facen gjorde at hun skled ned fjellsiden.
Junior freeride i Røldal

Dramatisk fall under konkurranse

IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

jenter som klemmer og gråter
Knuste alle i Verbier

Hedvig Wessel er verdensmester!

jente med ski
Frikjøringscamp for jenter i Røldal

– Noe eget med den jentestemninga

skikjører som tar salto
Vetle Gangeskar i form

Bestemann i NC i Hemsedal

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen