Det var under verdenscuprennet i Madonna di Campiglio at østerrikske Marcel Hirscher var centimeter fra å få en styrtende drone i hodet (se dramatikken i filmen under artikkelen). Daniel Ashby er dronepilot i produksjonsselskapet Tilt, og en av Norges mest erfarne dronepiloter. Han har laget droneshots for blant annet Field Productions.
DRONEEKSPEERT: Daniel Ashby (til venstre) er en svært erfaren dronepilot, som har filmet masse ski- og snowboardkjøring. Her er han på jobb sammen med to droner og selveste Aksel Lund Svindal.
Ashby tror dronen som nesten traff Hirscher veier rundt 10 kilo. Han forteller at Tilt bruker fallskjerm på sine droner når de flyr drone i forbindelse med livesendinger.
– I slike sendinger er avsperringer ved behov, flightplan og risikoanalyse helt grunnleggende. Det ligger alltid mer til et oppdrag enn det en utenforstående vil se. Vi jobber på mange ulike locations, noen er øde, noen urbane. Det er spesielt viktig med god planlegging ved flyging i urbane områder, det er mye å tenke på. Her kommer sjekklister og risikoanalysene inn. På livesendinger som dette bruker vi et fallskjerm system på våre droner. Det øker sikkerheten betraktelig, forteller Ashby.
– Hvordan tror du det ville gått hvis Hirscher hadde fått dronen i hodet?
– Det kunne blitt veldig stygt. Av de bildene jeg har sett vil jeg tippe dronen var rundt 10 kilo. Det er en relativt stor drone. Skadene han kunne fått blir bare spekulasjoner fra min side.
– Hva kan være årsaken til nestenulykken?
– Det ser ut som dronen faller vertikalt og har lite horisontal fart. Det er vanskelig å kunne si hva som er gått galt. En drone er bygget opp av mange vitale deler, svikt i en av disse kan forårsake en krasj som vi ser her. Kalde batterier kan lure en pilot da de ved test vil indikere 100% fulle, men ved belastning falle i volt mye fortere en hvis de hadde vært varmet opp. Men igjen, bare spekulasjoner, jeg var ikke tilstede.
– Hva kan gjøres for å unngå sånt i framtiden?
– Det er klare regler på hvordan man skal gjøre dette riktig. Jeg er ikke kjent med hvilke tiltak de har gjort på skistadion her. Grunnleggende elementer er avsperringer, flightplan og en risikoanalyse. Vi er alltid på jakt etter den beste vinkelen, men det er ikke alltid mulig om man skal ha sikkerhet i høysetet. Det er lett å la seg presse av produsenter som er gira på droneshots. Det gjelder å sette grenser.
– Hvilke regler gjelder, og hvilke kvalifikasjoner trengs for å fly drone trygt?
– Ved nyttår vil man måtte ta en eksamen hos Luftfartstilsynet for å kunne operere droner over 2,5 kilo i næring. Selskapet må også ha en operasjonsmanual og forsikring.
Se den dramatiske episoden: