– Kunne blitt veldig stygt

Droneekspert Philip Ashby –mannen bak de råflotte dronebildene i Supervention- forteller at de bruker fallskjerm på dronene for å unngå episoder som under slalåmrennet i Italia tirsdag.

Sist oppdatert: 23. desember 2015 kl 15.49
NÆRE PÅ: Marcel Hirscher var millimeter fra å få dronen som veier rundt 10 kilo i hodet under slalåmrennet i Madonna di Campiglio i Italia denne uka. Droneekspert Daniel Ashby (innfelt) mener dette kunne blitt veldig stygt.
NÆRE PÅ: Marcel Hirscher var millimeter fra å få dronen som veier rundt 10 kilo i hodet under slalåmrennet i Madonna di Campiglio i Italia denne uka. Droneekspert Daniel Ashby (innfelt) mener dette kunne blitt veldig stygt.
Lesetid: 3 minutter

Det var under verdenscuprennet i Madonna di Campiglio at østerrikske Marcel Hirscher var centimeter fra å få en styrtende drone i hodet (se dramatikken i filmen under artikkelen). Daniel Ashby er dronepilot i produksjonsselskapet Tilt, og en av Norges mest erfarne dronepiloter. Han har laget droneshots for blant annet Field Productions.

429620_10151530116085421_1220609475_n
429620_10151530116085421_1220609475_n

DRONEEKSPEERT: Daniel Ashby (til venstre) er en svært erfaren dronepilot, som har filmet masse ski- og snowboardkjøring. Her er han på jobb sammen med to droner og selveste Aksel Lund Svindal.

Ashby tror dronen som nesten traff Hirscher veier rundt 10 kilo. Han forteller at Tilt bruker fallskjerm på sine droner når de flyr drone i forbindelse med livesendinger.

– I slike sendinger er avsperringer ved behov, flightplan og risikoanalyse helt grunnleggende. Det ligger alltid mer til et oppdrag enn det en utenforstående vil se. Vi jobber på mange ulike locations, noen er øde, noen urbane. Det er spesielt viktig med god planlegging ved flyging i urbane områder, det er mye å tenke på. Her kommer sjekklister og risikoanalysene inn. På livesendinger som dette bruker vi et fallskjerm system på våre droner. Det øker sikkerheten betraktelig, forteller Ashby.

– Hvordan tror du det ville gått hvis Hirscher hadde fått dronen i hodet?

– Det kunne blitt veldig stygt. Av de bildene jeg har sett vil jeg tippe dronen var rundt 10 kilo. Det er en relativt stor drone. Skadene han kunne fått blir bare spekulasjoner fra min side. 

– Hva kan være årsaken til nestenulykken?

– Det ser ut som dronen faller vertikalt og har lite horisontal fart. Det er vanskelig å kunne si hva som er gått galt. En drone er bygget opp av mange vitale deler, svikt i en av disse kan forårsake en krasj som vi ser her. Kalde batterier kan lure en pilot da de ved test vil indikere 100% fulle, men ved belastning falle i volt mye fortere en hvis de hadde vært varmet opp. Men igjen, bare spekulasjoner, jeg var ikke tilstede.

– Hva kan gjøres for å unngå sånt i framtiden?

– Det er klare regler på hvordan man skal gjøre dette riktig. Jeg er ikke kjent med hvilke tiltak de har gjort på skistadion her. Grunnleggende elementer er avsperringer, flightplan og en risikoanalyse. Vi er alltid på jakt etter den beste vinkelen, men det er ikke alltid mulig om man skal ha sikkerhet i høysetet. Det er lett å la seg presse av produsenter som er gira på droneshots. Det gjelder å sette grenser.

– Hvilke regler gjelder, og hvilke kvalifikasjoner trengs for å fly drone trygt?

– Ved nyttår vil man måtte ta en eksamen hos Luftfartstilsynet for å kunne operere droner over 2,5 kilo i næring. Selskapet må også ha en operasjonsmanual og forsikring.

Se den dramatiske episoden:

Publisert 23. desember 2015 kl 15.49
Sist oppdatert 23. desember 2015 kl 15.49

Relaterte artikler

FALLET: Like før droppet hektet deltageren skien slik at den falt av. Den bratte facen gjorde at hun skled ned fjellsiden.
Junior freeride i Røldal

Dramatisk fall under konkurranse

IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

jenter som klemmer og gråter
Knuste alle i Verbier

Hedvig Wessel er verdensmester!

jente med ski
Frikjøringscamp for jenter i Røldal

– Noe eget med den jentestemninga

skikjører som tar salto
Vetle Gangeskar i form

Bestemann i NC i Hemsedal

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen