– Til tross for klimatrussel og skiftende vær, alpinbransjen øker i år med 12% i forsesongen. Men som i fjor har ikke værgudene vært helt rettferdige. Noen få anlegg har rapportert om snømangel og manglende kulde. Størst omsetningsøkning ser vi i sørvest, vest og nordvest, hvor snømengdene har vært ekstraordinære for en del anlegg. Her er økningen hele 34%. Spesielt Stranda og Tjørhomfjellet utmerker seg med gode resultater. Men «skjevfordeling» av vinterværet har ført til at regionen Oslo/Omegn går tilbake med hele 23%. Dette viser seg også i antall åpningsdager som går tilbake fra 22 til 10 i samme region, sier ALF-sjef Camilla Sylling Clausen.
FORNØYD MED STARTEN: ALF-sjef Camilla Sylling Clausen er fornøyd med strålende omsetning i norske alpinanlegg i starten av vinteren. Foto: Kristoffer Kippernes
Likevel viser altså sammendraget en framgang på 12 prosent, og konklusjonen er at forsesongen har vært svært god –uten at tallene nødvendigvis trenger å være like gode når sesongen avsluttes i vår. Men drømmen om en milliard i totalomsetning lever i beste velgående.
– Som alltid vil fordeling av sesongkortsalg ha betydning, allikevel kan vi konkludere med at dette for de aller fleste har vært en god forsesong. Fortsetter bransjen i denne takten er det fullt mulig å nå den berømte «milliarden» denne sesongen. Allikevel, de første tilbakemeldingene fra starten av januar er mer nøkterne, så vi får vente å se hva sesongen bringer, sier Sylling Clausen.
Hun oppsummerer omsetningen i øvrige deler av Alpinsenter-Norge slik:
Oppland & Hedmark:
– 8% økning, med spesielt god økning for Gålå, og Skeikampen som satte omsetningsrekord i desember og økte med hele 28%.
Buskerud:
– Øker med 11% til tross for færre åpningsdager (29 mot 37 i fjor). Her er vinneren Norefjell som øker med hele 42%.
Telemark:
– 24% økning, tross færre åpningsdager (24 mot 32). Gautefall viser til økning på hele 60%, noe den nye stolheisen sikkert bidratt til.
FORSESONG: Slik oppsummerer ALF omsetningen fram til jul i norske alpinanlegg.