ISPO-pris til norsk stillongs

Verdens muligens mest innlysende oppfinnelse ble ikke lansert før i fjor –og nå får de norske stillongsene fra Northern Playground prisen for «beste nykommer» under verdens største sportsmesse.

Sist oppdatert: 21. november 2014 kl 08.35
NOMINERT: Ziplongs fra norske Northern Playground er nominert til prestisjetung pris på verdens største vintersportsmesse.
NOMINERT: Ziplongs fra norske Northern Playground er nominert til prestisjetung pris på verdens største vintersportsmesse.

– Det er veldig stats for oss å få denne utmerkelsen. Målet er å få mest mulig oppmerksomhet i mest mulig av verden, og da er det klart at å få en slik pris på verdens største sportsmesse er viktig, sier gründer Jo Egil Tobiassen i Northern Playground.

Først ut

Han og et par kompiser har nemlig funnet opp stillongs med glidelås, som gjør at du kan ta av og på stillongsen uten å ta av ski, skistøvler eller skallbukse –akkurat samme funksjon som skallbukser har hatt i mange år allerede. Nå er de nominert en såkalt «Brand New Award» under ISPO-messen i München i februar neste år. Kategorien er «Sportswear», og alle nominerte får prisen.

2_Ziplongs alpene 2
2_Ziplongs alpene 2

FORNØYD: Gründer Jo Egil Tobiassen trives med sine hjemmesnekra og prisbelønte ziplongs på fjelltur.

– Vi har ikke fått noe særlig begrunnelse fra juryen ennå, men jeg antar vi får prisen fordi ingen andre har laget førstelag med glidelås før. Prisen gjelder for øvrig hele konseptet med sportsundertøy med glidelås. Vi var de første som turte å satse på dette, og jeg vil tro det er derfor vi får prisen, det vi vinner er primært standplass på verdens største sportsmesse og masse oppmerksomhet fra hele verdens innkjøpere og journalister, sier Tobiassen.

Ikke så avansert

Han innrømmer nemlig at stillongsene ikke er så voldsomt kompliserte. Men likevel er Northern Playground først i verden med oppfinnelsen.

– Alle spør oss hvorfor ingen har gjort dette før. Jeg vet ikke svaret, annet enn at mange er imponert. Hele konseptet er at folk skal kunne skifte innerlag –og dermed holde varmen- uten å ta av ytterklærne. Visjonen vår er å endre måten folk kler seg på.

– Hvordan har lanseringa vært?

– Vi startet  foran symaskina i 2011, men det var ikke før i fjor det ble ordentlig fart i sakene. Da omsatte vi for en million kroner. Nå prøver vi å leve av det, og satser for fullt på utenlandsmarkedet, og revolusjonere hvordan utlendingene kler seg, sier gründeren.

– Hvor lages produktene?

– I Estland, i enten Polartec eller merinoull. Men alt er designet i Norge, så hele konseptet er norsk.

PS! I 2012 fikk det norske skibagmerket Douchebag samme utmerkelse, og i 2009 fikk norske Stereo Skis prisen for sine wakeski.

3_Guide Nils Nielesen Ziplongs Matterhorn 2
3_Guide Nils Nielesen Ziplongs Matterhorn 2

ERFAREN: Tindevegleder Nils Nielsen kler gjerne av seg på tur når han blir for varm.

Publisert 21. november 2014 kl 08.35
Sist oppdatert 21. november 2014 kl 08.35

Relaterte artikler

IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

jenter som klemmer og gråter
Knuste alle i Verbier

Hedvig Wessel er verdensmester!

jente med ski
Frikjøringscamp for jenter i Røldal

– Noe eget med den jentestemninga

skikjører som tar salto
Vetle Gangeskar i form

Bestemann i NC i Hemsedal

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen