INNSIDETIPS: Henning Skjetne deler sine private tips fra skitesten. Her er han på Stranda en tidlig morgen, klar for test. Foto: Vegard Breie
Lesetid: 4 minutter
Henning Skjetne er fra Trondheim, men bor nå i Bergen og kjører mest på Voss. Han har tidligere gjort det sterkt i frikjøringskonkurranser.
Hvert år tester han flere titalls ski til topptur og frikjøring for Fri Flyt.
– Hvis du skulle kjøpt ny ski, hva ville du sett etter da?
– Hvis jeg skulle kjøpt ski? Det er et utrolig stort spørsmål, da.
– Haha.
– At skia skal være spesialisert er en litt gammeldags tanke. Som om ski er et slags nullsumspill – er skia god på noe, må den være dårlig på noe annet. Noe av det vi leter etter i skitesten, er heller ski som er bra på flere ting. Det er sjelden en ski er så ekstremt god på en ting at det slår beina unna på alt annet, sier Skjetne.
– Så for å svare: Jeg ville valgt en allsidig ski. Om du skal ha spesialiserte ski, med en full quiver (=mange par ski til ulike formål, red anm. ), vil bare det å velge ski hver dag bli en øvelse. Det blir stress. Du analysere dagen, formen, snøen … På kjøreski er jeg ikke sikker at du blir lykkeligere av å ha mange ulike ski.
– Har du noen personlige favoritter fra årets test?
Vi har testet drøssevis av frikjøringsski med midtbredde mellom 10 og 11 centimeter med alpinbinding. Her er 14 ferske tester av freeride ski - og våre favoritter fra tidligere sesonger.
– Hva mener du med kvass?
– At du kan gi litt til skia, så får du litt igjen. At du kan trøkke til litt. Skia gir seg ikke, den gir tilbake. Den Armada-skien var dritbra. Og så fløt den bedre enn man skulle tro. Den var ikke oppå snøen, men den hadde en slags oppdrift. Jeg likte 92-versjonen også, veldig godt, men det er 102-en jeg ville kjøpt.
2.
– Hadde du noen favoritt blant de bredere skia?
– I den delen av testen, hvor du vil ha flyt og en surfig kjänsla …
Pudderdagene er skisesongens høydepunkt, og når snøen ligger dyp og myk, er et par brede løssnøplanker det beste verktøyet. Fri Flyt har testet pudderski for topptur og heisbasert skikjøring.
– Det liker du å skrive i testskjemaet vårt …
– Haha, ja. Men du skjønner hva jeg mener. Når man vil ha det, synes jeg det DPS Koala var deilig. Jeg har ikke alltid vært så begeistret for DPS, men jeg synes den var veldig jevn, du kunne stå midt over skia og den tok unna veldig mye. Utrolig deilig å sladde med, kjapp. Og så var den kvass nok i løypa. Den tror jeg man kan ha det sjukt artig med. Den var kjapp å vende i løssnøen, og fløt så bra. Du husker de turene vi hadde i Egga-trekket der på slutten?
– Ja!
3.
– Og så synes jeg Extrem Factory-skia var bra, om du skulle hatt en ski. Som man kunne kjørt med hele året. Om det er oppkjørt og hardt på Voss, kunne man kjørt med den. Der hadde kanskje DPSen hatt sine svakheter. Men Extrem var ekstremt allsidig.
Toppturski med mellom 85 og 100 millimeter midtbredde er nok til å flyte bra i pudder og myk snø, samtidig som vekten er lav. Her er 12 nye tester og guide til valg av riktig toppturski.
5.
– Jo, så husker jeg den skia jeg synes var best, som ikke så mange andre likte. Atomic-skia var krevende å kjøre, ikke en ski alle ville ha likt. Du måtte kjøre den skikkelig, være på hele tida. Den føltes litt ustabil. Tenk deg om du blir sliten og bare vil komme deg ned ... Og så er det krasaføre, så har du en joker under beina som bare vil en eller anna plass.
– Så ... hva var det du likte med den?
– Den var lynrask. Smkk på sving. Nettopp det. Så kjapp. Responsiv.
– Men du antok at andre i testlaget ikke likte den?
– Ja, det er ikke så rart når skia er såpass nervøs. Men den kan jo bare hende at jeg traff klokkereint mens jeg kjørte den. Snickers, Red Bull, at jeg var akkurat der jeg skulle være, sier Skjetne og ler.
– Hagan Core var på endre enden av skalaen – tregere, tyngre, men mye mer forutsigbar. Den likte jeg og.
– Når var det best føre av de årene du har vært med på testen?
– Det må uten tvil være i år. Nysnø, påfyll, sol, snø som bare ble tørrere og tørrere. Beste føret ever.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.