Her er Arc'teryx´ nye skredsekk

2017 STÆSJ: Går inn i markedet med batteridreven skredsekk.

Sist oppdatert: 8. desember 2015 kl 17.27
SKREDSEKK: Slik ser den nye skredsekken til Arc'teryx ut. Dette er 30L-versjonen. Foto: Pressefoto / Illustrasjon: Christian Nerdrum
SKREDSEKK: Slik ser den nye skredsekken til Arc'teryx ut. Dette er 30L-versjonen. Foto: Pressefoto / Illustrasjon: Christian Nerdrum

– Teknologiene som brukes i Voltair-sekken utgjør en fullstendig oppgradering av konseptet airbagdesign mot skred, ved å lansere et fullstendig paradigmeskifte for hvordan ski- og brettkjørere vil tilnærme seg sikkerhet i utmark i fremtiden, sa senior industridesigner i Arc'teryx, Gordon Rose under presentasjonen av den nye skredsekken mandag kveld.

Der ble det kjent at kles- og utstyrsprodusenten gir ut skredsekken med navn Voltair, samtidig som det ble kjent at de nå lanserer en egen kolleksjon med toppturstøvler. Fri Flyt er på plass i Canada for å dekke lanseringen.

ARC_F16-Voltair-30-Backpack-Cayenne-Trigger
ARC_F16-Voltair-30-Backpack-Cayenne-Trigger

Oppladbart batteri

Da Fri Flyts Tore Meirik var på Arc'teryx-fabrikken i 2013 så han prototyper av den batteridrevne skredsekken. Senere samme år lanserte Black Diamond sin batteridrevne sekk. Et av de aller største problemene siden den gang har vært å ha et batteri som er pålitelig over lengre turer i tretti minusgrader. Nå skal altså svakhetene med batteriet være kraftig forbedret med et oppladbart batteri - noe som gjør at brukeren kan utløse skredballongen flere ganger på samme batteri.

– Sammen med rutinemessig testing av systemet, gjør fordelen med den multiple utløsningsmekanismen at ski- og brettkjørere i utmark kan øve seg på å utløse airbagen, for dermed å bedre trene seg paå egnet reaksjonsmønster i et skred, sa Rose om fordelene med det oppladbare batteriet.

ARC_F16-Voltair-30-Backpack-Cayenne-Suspension
ARC_F16-Voltair-30-Backpack-Cayenne-Suspension

Robust

Vanligvis brukes en trykkluftsylinder for å utløse ballongen.

– Airbagsystemer med trykkluftssylindere er ikke lett å ta med seg på fly, ettersom sylindrene må tømmes og fylles på igjen ved endestoppet - noe som ikke alltid lar seg gjøre i avsidesliggende strøk, sier Rose, og fortsetter om viktigheten av batteriet.

– Med sitt sofistikerte batterisystem er ekstremt robust og er også oppladbart i felt, med en spesiell adapter for bærbare strømkilder, solcellepaneler, vindturbiner også videre.

Sekken kommer i både 20 og 30 liter, og ballongen rommer 150 liter. Sekken lanseres høsten 2016, og har en prislapp på 11.999 norske kroner, uavhengig av hvilken størrelse du velger. Batteri og lader koster henholdsvis 3599 kroner og 799 kroner. 20-litersversjonen veier 3,235 kilo, mens de ekstra ti literne vil gi en vekt på 3,465 kilo.

Publisert 8. desember 2015 kl 17.27
Sist oppdatert 8. desember 2015 kl 17.27

Relaterte artikler

IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

jenter som klemmer og gråter
Knuste alle i Verbier

Hedvig Wessel er verdensmester!

jente med ski
Frikjøringscamp for jenter i Røldal

– Noe eget med den jentestemninga

skikjører som tar salto
Vetle Gangeskar i form

Bestemann i NC i Hemsedal

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen