Den nye Fri Flyt-utgaven inneholder alt du trenger for å gjøre deg klar til skisesongen, uansett om du står på breie, smale, twintip eller pudderski. Hovedprofilen denne gang er superstjerna Øystein Bråten, som redaktør Henning Reinton har portrettert hjemme hos Bråten. I tillegg finner du en omfattende test av telemarkbindinger, portrettintervju med Kristin Larsen, som har tatt over etter faren Erlend Larsen på Vierli, og vi gir deg de beste reisetipsene i Alpene.
Øystein Bråten er Norges høyest rankede freeskier, og skal kjøre både X Games i Aspen og i Oslo i år. Han mer med andre ord en av de aller største stjernene i ski-Norge, og da sjansen bød seg til å møte han i sin egen stue før konkurransesesongen virkelig satte i gang grep Reinton sjansen.
LES OGSÅ: Nå er han klar for X Games i Oslo
Første Bråten-intervju
Dette er første gang Fri Flyt gjør et så omfattende intervju med skistjerna.
– Han er en av verdens beste skikjørere, og er alltid aktuell som en profil i magasinet. Nå passet det ekstra godt, forteller Reinton.
– Du brukte mye tid med Øystein. Fikk du et inntrykk av hvordan han ble så god på ski?
– Jeg tror det. Det begynte å demre for meg da han sa at han pleide å raile i alle friminuttene på skolen. Og at han droppet ut fra fotball fordi han heller ville bruke sommermånedene på å raile på dryslope-oppsettet i hagen.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
STUA: Fra intervjuet med Øystein Bråten. Foto: Vegard Breie
Stor telis-test
Reinton har også vært primus motor bak den svært omfattende bindingstesten du kan lese i dette bladet.
– Dere møtte en del utfordringer. Kan du fortelle litt om dem?
– Ja – en telemarkstest i vår tid er vanskelig allerede før du begynner starten. Det er 3-4 ulike bindingsstandarder ute og går, så bare det å definere en test og kunne teste bindingene på likt grunnlag er vanskelig. Etter lange diskusjoner endte vi med å definere testen smalt: Vi valgte bindinger med motstandsfri gåfunksjon – og uten at du løfter på bindingen. Det vil i praksis si de nye tech-baserte bindingene. Så fikk vi montert disse på identiske ski, og modda sko slik at vi kunne kjøre bindingene på samme ski med samme sko. Neste vanskelighet kom da en av bindingene røy i biter på flatmark på dag 1 av selve testen. Skulle man diskvalifisere den eller ta den med videre? Vi endte med å ta den med.
– Telemark kan virke å være på en nedadgående kurve. Hvorfor bruker man tid og ressurser på å utvikle nye bindinger?
– Jeg tror nedgangen i telemark er over. Når er det en stabil, innbitt kjerne som aldri vil gi seg. Og ettersom tech-patenten gikk ut for noen år siden, er det store muligheter for å lage nyvinninger. I forbindelse med testen har vi også intervjuet tech-bindingens far, Fritz Barthel, om de nye telebindingene. Problemet med telemark i vår tid er ikke bindingene, men skoene. Nå få du dugende randosko på rundt en kilo, mens telemarksko typsik veier inn på 17-1800 gram.
LES OGSÅ: 15 lette toppturer
(Artikkelen fortsetter under bildet)
TELIS: Sigurd Løvfall under telemarkstesten. Foto: Vegard Breie
Lange toppturer
En av de mange omfattende reportasjene i bladet er skrevet av Fri Flyts nettredaktør Tore Meirik - en stor guide til de aller beste lange toppturene i Norge.
– Er det den mest slitsomme reportasjen du har laget?
– Haha, nei, egentlig ikke. Det meste er jo skrivebordsarbeid -som kan være slitsomt på sin måte. Turen på Kongen var rett og slett bare utrolig fet, jeg skulle bare ønske alle andre som var med var like innstilt som meg på å ta bilder. Ja, jeg var fryktelig sliten på slutten, er jo ikke i så god form akkurat, men det spiller liten rolle når forholdene var som de var, og selskapet så bra, sier Tore Meirik, som har både intervjuet og lest seg opp på de beste toppene - i tillegg til turen han selv var på.
Bladet er nå tilgjengelig i de fleste dagligvarehandler i Norge, i tillegg til sportsbutikker og kiosker.
PS: Abonnenter av magasinet har allerede motatt nummeret i posten. Vil du få bladet før andre, bør du sjekke ut flere av de gode tilbudene vi har!
Her er coveret til dette magasinet (Foto: Bård Basberg):