I dag sendte Nortind ut denne pressemeldingen, hvor de tar et udiskutabelt standpunkt til helikopterbaser skikjøring:
HVORFOR NORSKE TINDEVEGLEDERE GÅR IMOT HELISKIING
Heliskiing kan ødelegge mer enn det kan bidra med for reiselivet. Vår klare erfaring som tindevegledere, og som sentrale aktører i norsk aktivitetsturisme er at svært mange tilreisende velger Norge nettopp fordi de her kan få flotte skiopplevelser borte fra store skianlegg, helikoptersurr og tette menneskemasser.
I følge Innovasjon Norge markedsundersøkelse er det nettopp våre storslagne landskap, urørte natur og stillhet som virker tiltrekkende på turistene. Våre medlemmer opplever hvert år en økning i etterspørselen etter toppturer på ski fra både nordmenn og utlendinger. Stillheten, renheten og tilgjengeligheten er antagelig i dag det viktigste trekkplaster for opplevelseshungrige turister. Så la oss ta vare på dette, og demme opp for velmenende tiltak som kan rive ned noe av det viktigste og mest verdifulle Norge har å by på. I de mest attraktive skifjell-områdene på Vestlandet og i Nord Norge er dalene trange og avstanden mellom toppene kort. Dette gjør at helikoptertrafikk til noen få topper vil ha stor innvirkning på et større område, og forringe turopplevelsen for mange. Både for lokale som går på egne turer, og for gjester som kommer hit for å få unike opplevelser.
Vi kan forstå at heliskiing tilbys i områder som vestkysten av Alaska eller Kamtsjatka, med lange og gjerne veiløse avstander inn til høye og flotte fjell. I Norge er de fleste av de flotte fjellene lett tilgjengelige. I Lyngen, Lofoten, Romsdalen, på Sunnmøre og i Sogn kommer en enkelt til nær fjellfoten med bil eller båt. Og turen oppover gir i seg selv flotte og gode opplevelser. Kombinasjonen av naturopplevelse, trim og spenning er det som gjør at topptur på ski er blitt en ny folkesport.
Etter vår oppfatning er det unødvendig å bruke hjelpemidler som helikopter eller andre motoriserte fremkomstmidler for å få gode og opplevelsesrike skiturer. Skiføring i bratte fjell er krevende, og kan være svært risikofylt som vi har sett i flere alvorlige skredulykker de siste årene. I flere avisoppslag har arrangørens ansvar for disse ulykkene blitt fremhevet. Å vurdere kald vintersnø i bratte fjellsider er en vanskelig oppgave. Svært mye av stabilitets- og terrengvurdering blir derfor gjort på vei oppover mot en topp. Og når en er oppe og skal velge en god vei ned, har en allerede samlet vesentlig informasjon om snø og skredfare i ulike høydenivå. Dersom en blir flydd til toppen blir de nødvendige vurderingene vesentlig vanskeligere å gjøre. Noe som dermed også kan føre til høyere risiko for skred. Dette er også grunnen til at det i enkelte områder i verden der heliskiing er tillatt, blir stilt ekstra strenge krav til kvalifisering og godkjenning av de som skal drive denne typen skiføring.
Vi som har føring i fjellet som yrke vil dermed på det sterkeste fraråde at regjeringen lar det være opp til kommunene å ta stilling til dette spørsmålet. Heliskiing vil forringe den enestående verdien av norske fjell som turmål, både for nordmenn og for tilreisende. Og skulle noe slikt bli et forsvarlig økonomisk produkt, må en også regne inn flere ulykker i norske vinterfjell.
Norske Tindevegledere er forbundet for profesjonelle fjellførere som har sitt arbeid med føring i fjellet sommer og vinter. Forbundet er medlem av det internasjonale tindeveglederforbundet (UIAGM/IFMGA/IVBV), med samme kvalifisering og godkjenning som andre fjell-land.
Norske Tindevegledere
Volda 08.11. 2013
Ola Einang