Skikjører inn for å stoppe heliskiing i Lyngen

Tindevegleder og skikjører Mikal Nerberg (MDG) fikk rekordoppslutning i Lyngen, og sikret seg mandat i kommunestyret.

Sist oppdatert: 15. september 2015 kl 11.32
VEGLEDER: Mikal Nerberg er aktiv toppturist i Lyngen, og har nå fått mandat i kommunestyret. Her på jobb som guidesjef under High Camp Lyngen i fjor. Foto: Bård Basberg
VEGLEDER: Mikal Nerberg er aktiv toppturist i Lyngen, og har nå fått mandat i kommunestyret. Her på jobb som guidesjef under High Camp Lyngen i fjor. Foto: Bård Basberg
Lesetid: 3 minutter

– Det viser med all tydelighet at Lyngen er klare for det grønne skiftet. Vi har fått en oppvåkning når det gjelder å se naturverdiene der vi er, og for å forvalte de på en bærekraftig måte i fremtiden, sier Mikal Nerberg på telefon fra Lyngen.

Med et valgresultat på 6,2% er Miljøpartiet De Grønne i Lyngen over landsgjennomsnittet på 4,2%. For et parti som startet i mars i år har det med andre ord vært en hektisk valgkampinnspurt.

– Det har vært gøy, men selvfølgelig veldig slitsomt. Ingen i lokalpartiet har vært aktive i politikken før, så det har vært en bratt læringskurve, sier Nerberg, som også jobber som guidesjef på High Camp.

Gratis-skred-og-toppturkurs-for-kids-i-Lyngen_ordinary_1200
Gratis-skred-og-toppturkurs-for-kids-i-Lyngen_ordinary_1200

Nerberg på topptur. Foto: Amandine Deschamps

Usikker situasjon

Allerede under intervjuet med Fri Flyt begynte Nerbergs telefonen å ringe. De rivaliserende partiene ville gå i forhandlinger, og med en så stor oppslutning har de virkelig befestet sin posisjon i lokalpolitikken. Han sier de nå jobber med hvilke saker de er nødt til å prioritere, og hvilke de kan se mer nyasert på.

– Vi ser hvor vi får størt politisk gjennomslag. Vi er slik som MDG sentralt- blokkuavhengige. Så får vi se hvor vi får til mest, om det er i posisjon eller opposisjon, sier Nerberg.

Et av problemene Miljøpartiet De Grønne i Lyngen har satt fokus på er ulovlig scooterkjøring.

– Vi har  en tydelig linje med tanke på motorisert ferdsel. Vi vil ikke gå inn for utvidelse eller nyåpning av løyper før vi har fått bukt med problemene som allerede er der. Vi kan ikke inngå samarbeid med noen som vil slippe løs scooterne, sier Nerberg.

Kjemper-for-heliskiing-i-Lyngen_ordinary_1200
Kjemper-for-heliskiing-i-Lyngen_ordinary_1200

Nerberg fikk stor oppmerksomhet i forbindelse med heliski-planene. Foto: Rune Dahl

Heliskiplaner banet vei for grønn bevegelse

Nerberg gjorde seg til en markant skikkelse tidlig i heliski-planene til pilot Ola Giæver. Det satte han også i posisjon, noe han mener har vært avgjørende og viktig for et såpass nytt parti.

– Der oppfattet folk meg som redelig og etterrettelig. Jeg har hatt et avslappet forhold til saken hele veien, fordi jeg så på det som såpass urealistisk, sier Tindeveglederen.

Fylkesmannen i Troms sa i juni nei til heliskiing i juni, og det er der saken nå står. Nerberg understreker at de vil kjempe mot nye forsøk dersom det skulle bli aktuelt.

Det var Dan-Håvard Johnsen i Tverrpolitisk liste som ble valgkampvinner i Lyngen, som står med fire mandater mot Arbeiderpartiets fem. Der kan MDG i Lyngen, på likhet med i resten av landet, spille en viktig rolle i forhandlingene.

Publisert 15. september 2015 kl 11.32
Sist oppdatert 15. september 2015 kl 11.32

Relaterte artikler

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen