Vinteren har så langt vært den mest nedbørsfattige på flere ti år enkelte steder i landet. Likevel viser ferske tall fra Alpinanleggenes Landsforening (ALF) at heiskortsalget har økt med seks prosent fra i fjor.
– Økningen viser at til tross for den mye omtalte snøfattige vinteren, ønsker folk å kjøre på ski. Bransjen har gjort nødvendige og riktige investeringer gjennom mange år og dette gir resultater, sier generalsekretær i ALF, Camilla Sylling Clausen i en pressemelding.
Det er likevel store forskjeller i regionene. Anleggene i sørvest/vest og nordvest sammen med Telemark har kommet dårligst ut av vinteren, og ligger under fjorårets omsetning både i februar og totalt for hele sesongen.
Oppland, Hedmark og Buskerud har derimot økning både i februar og totalt denne sesongen.
– Det har her vært betydelig mindre natursnø enn i fjor, og man i større grad har vært avhengig av egenprodusert snø. Tidlig kuldeperiode og sesongstart i november, samt godt utbygget moderne snøproduksjons-utstyr gjør at anleggene allikevel har kunnet invitere til gode forhold i stor utstrekning, sier Sylling Clausen videre.
Seks prosent-tallet er en sammenligning av februar 2017 mot februar 2016, og viser altså ikke det totale bildet. Fjorårets omsetning ente på nesten 1,1 milliarder kroner. Nå gjenstår det altså å se hvordan resultatet ender når sesongen er slutt.
– Hvorvidt alpinanleggene klarer å beholde omsetningsøkningen ut sesongen, avhenger som vanlig av mange faktorer, ikke minst kalendereffekten. Påsken faller i år noen uker senere enn i fjor og ligger sent. Alpin skikjøring konkurrerer da med mange andre vårlige aktiviteter, og med varmere vær er det slik at det nok ikke er alle anlegg klarer å holde åpent ut påske. Men vi vet samtidig at fjellpåsken har en sterk posisjon, og det er jo gjerne sent på våren vi har noen av årets fineste skidager.