FWT-sirkuset til Sogndal?

I Sogndal jobbes det for å få Freeride World Tour (FWT) til dalen i 2017, og denne uka kommer nestkommanderende i FWT, Berti Dénervaud, til Sogndal på inspeksjon.

Sist oppdatert: 19. februar 2015 kl 16.59
ØNSKET TIL SOGNDAL: Mye rart settes i sving når Freeride World Tour-sirkuset kommer til by´n, ikke bare på fjellet. Her fra årets runde i Chamonix. Foto: David Carlier
ØNSKET TIL SOGNDAL: Mye rart settes i sving når Freeride World Tour-sirkuset kommer til by´n, ikke bare på fjellet. Her fra årets runde i Chamonix. Foto: David Carlier
Lesetid: 3 minutter

Å arrangere en Freeride World Tour-runde krever både penger, en dyktig arrangør og en konkurranseface som følger strenge krav. Med godt samarbeid og sterk lokal drive tror sogningene kravene kan fylles.

Samarbeid avgjørende

– Det er avgjørende at hele bygda og alle aktører støtter opp under prosjektet, og at vi spiller på lag. Går vi sammen er det mulig å realisere dette. Kanskje ikke hvert år men en runde bør være realistisk, sier daglig leder i Bratt Moro, Torgeir Skålid.

LES OGSÅ: Freeridecupen starter

Bratt Moro arrangerer Fjellsportfestivalen som går denne uka, og den årlige norgescuprunden i frikjøring i Sogndal.  Uten at det er bestemt på forhånd, så ligger det i kortene at Bratt Moro også vil stå som arrangør av en eventuell FWT-runde i saftbygda. Et av de tyngste kravene er økonomi. Arrangøren må hoste opp flere millioner kroner for gjennomføringen.

– Egenandelen har nok økt siden 2012, da Røldal måtte bidra med halvannen million kroner for å få til FWT-runden. Jeg tror tallet ligger rundt 400 000 Euro for å få til noe i 2017, som er det tidligste året vi mener det kan være aktuelt her i Sogndal, sier Skålid.

Arena-utfordringer

Etter dagens kurs betyr det at arrangøren må bla opp 3,5 millioner kroner. Sogningene må også finne en konkurranseface som tilfredsstiller kravene om blant annet minst 400 høydemeter, fem definerte, forskjellige linjer, og flere partier som er brattere enn 30 grader. Og face´n må være lett tilgjengelig.

– Dette er ikke det jeg kan mest om, men vi har da fjell i Sogndal, så det skal nok gå. Samtidig er dette et av elementene Berti Dénervaud, skal hjelpe oss å vurdere, og det blir helt sikkert diskusjon.

– Dere har vært plaget av avlysninger og utsettelser tidligere. Hvordan løse det i forhold til FWT?

– Ja, det sliter på oss når vi ikke får gjennomført. Vi må finne en profil som gjør at sjanse for å få gjennomført er langt større enn det motsatte.

sogndal
sogndal

I FJOR: frikjøringskonkurransen i Sogndal i 2014 ble avlyst etter at jentene hadde kjørt. Foto: Tore Meirik

Krever penger og erfaring

Røldal og Pelle Gangeskar er eneste norske aktør som har arrangert FWT tidligere. Gangeskar sier det i prinsippet ikke er vanskeligere å gjennomføre FWT enn Røldal Freeride Challenge (RFC), men noen ekstra utfordringer er det.

– Det er ikke noe som er vanskeligere med å arrangere FWT enn RFC, men det krever arrangementserfaring, lett tilgjengelige arenaer og hissig økonomisk satsning, sier han.

Målet er å få gjennomført en FWT-runde i Sogndal i løpet av perioden 2017 til 2019, og denne uka inviterer Bratt Moro en rekke aktører til Sogndal for å diskutere mulighetene –altså sammen med FWTs nestkommanderende Berti Dénervaud.

Publisert 19. februar 2015 kl 16.59
Sist oppdatert 19. februar 2015 kl 16.59

Relaterte artikler

Vetle Gangeskar RFC 2024
Slik gikk Røldal Freeride Challenge 2024

Slik gikk RFC 2024

FALLET: Like før droppet hektet deltageren skien slik at den falt av. Den bratte facen gjorde at hun skled ned fjellsiden.
Junior freeride i Røldal

Dramatisk fall under konkurranse

IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

jenter som klemmer og gråter
Knuste alle i Verbier

Hedvig Wessel er verdensmester!

jente med ski
Frikjøringscamp for jenter i Røldal

– Noe eget med den jentestemninga

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen