FIRESTJERNERS: Robert Ruud (t.v.), Stinius Hoseth Skjøtskift og Eirik Schjølberg reiser i januar til La Rosière i Frankrike. Foto: Anders Holtet
Lesetid: 3 minutter
10-13. januar kjøres sesongens første firestjernersrenn i Freeride World Qualifier i La Rosière i Frankrike. Der stiller Norge mildt sagt mannsterke – med tre av våre råeste frikjørere.
– Det blir gøy, og spennende. Konkurranse så tidlig på sesong er alltid litt ekstra nervepirrende når man enda ikke har mange skidager bak seg, sier Eirik Schjølberg til Fri Flyt.
Sammen med Robert André Ruud, Stinius Hoseth Skjøtskift reiser altså han til Frankrike for å kjøre konkurransen på det høyeste nivået i FWQ. I fjor var det kun Skjøtskift som kjørte tilsvarende konkurranser, som nå ser fram til å få selskap av de to andre.
– Det blir veldig kult å endelig kjøre en 4-stjerners sammen med noen andre norske. i fjor kjørte jeg alle alene, så det kan fort bli litt kjedelig.
Schjølberg skal også kjøre et 2-stjernersrenn dagen før.
– Så da kan jeg prøve å få inn konkurranseformen på den.
Hoseth Skjøtskift sier på sin side at skiformen før årets første, store konkurranse er «grei».
– Fikk noen gode dager i Østerrike tidligere i høst, men har ikke fått kjørt så mye bra hjemme i Norge enda. Håper det løsner litt etterhvert.
Hoseth Skjøtskift skal kjøre alle firestjernersrenn i år, bortsett fra Les Arc. For Ruud og Schjølberg er derimot målet å gjøre det såpass bra at de får kjøre flere i vinter.
– Så får man se hvordan det går. Et godt resultat på den første konkurransen kan danne grunnlaget for å få plass i resterende firestjernesrenn, sier Schjølberg.
Vågværen ble i 2018 hardt skadd etter et skred i Lemonsjøen, men gjorde comeback for omlag et år siden. Nå satser han knallhardt på konkurranser framover, og skal kjøre norgescupen, i tillegg til så mange firestjerners-konkurranser som mulig.
Det gjør også Ruud, som på samme tid i fjor vant et to-stjernersrenn i Verbier. Sist han kjørte firestjerners gikk det derimot ikke like bra.
– Jeg kræsja i et tre i Nendaz Freeride i fjor. Spytta blod, og måtte bli flydd ned fra fjellet, sier Ruud, og fortsetter:
– Det hadde vært fett å gjøre det så bra at man holder seg innenfor firestjerners i år, så jeg slipper å fokusere på alt mulig annet, sier Ruud.
Det er også flere Freeride World Tour-kjørere som stiller til start, og nivået er mer eller mindre så høyt det får blitt utenom verdenscupen.
– Hva tror du om sjansene for norsk jubel?
– De er der, men det er jo FWT-kjørere som skal stille, så jeg tror vi skal være veldig fornøyde hvis noen av oss klarer topp ti, sier Skjøtskift.
Ruud hevder de alle tre kan havne enda høyere.
– Tenker jeg har like stor sjans som alle andre! Har jeg dagen og treffer så kan man alltids vinne! Må jo ha troa! Vi er tre norske som i mine øyne kan hevde seg i toppen der.
Konkurransen i La Rosière er ny i år. Dette sier FWQ selv om facen som kjøres:
Høyde: 2900m
Fallhøyde: 500m
Lengde: 600m
Bratthet: 45°
Gjennomsnittlig snømengde: 12m
Rennet kjøres altså mellom 10-13. januar. Følg med på friflyt.no for oppdateringer på hvordan de norske utøverne gjør det i internasjonale (og nasjonale) konkurranser i vinter.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.