Frikjøringsekspressen

Røldal skisenter investerer 40 millioner i ny ekspressheis og åpner dermed for mer heisbasert frikjøring.

Sist oppdatert: 27. juni 2014 kl 13.33
MER FRIKJØRING, TAKK: Den nye stolheisen i Røldal er mer enn en tilkomstheis for hyttefolket – nå får du tilgang på enda mer frikjøring i Røldal. Foto: Røldal Skisenter
MER FRIKJØRING, TAKK: Den nye stolheisen i Røldal er mer enn en tilkomstheis for hyttefolket – nå får du tilgang på enda mer frikjøring i Røldal. Foto: Røldal Skisenter
Lesetid: 3 minutter

Den nye 4-seters ekspressheisen fra Leitner skal i følge Røldal Skisenter stå klar allerede i november i år. Det betyr at du slipper å stå i veien å haike om du vil kjøre skogen ski venstre og mye mer av fjellsiden, til og med ski venstre i Saudasvingen.

– Heisen tar våre gjester nesten 300 høydemeter opp fjellet på under 5 minutter. Taubane Teknikk AS på Voss står for bygginga. Heisen skal ifølge kontrakten stå klar i løpet av november 2014, sier daglig leder i Røldal Skisenter, Oddvar Bratteteig.

– Hvor nøyaktig skal heisen gå?
– Heisen starter ved undergangen ved hyttefeltet i Håradalen, 680 meter over havet. Avstigningen blir et stykke ovenfor påstigning til Nutheisen og andreheisen, med enkelt adkomst til nybegynnerområdet, heisen til toppen og øvre varmestue.

ÅPNER FOR MER HEISBASERT FRIKJØRING: De gule områdene på kartet viser frikjøringsområdene som nå blir tilgjengelig med heis. (Svart strek viser den nye heisen).

Parkeringsplassen oppe ved den nåværende bunnstasjonen vil dermed få avlastning av en ny dagparkering i forbindelse med den nye stolheisen, eller Røldal Ekspress som den offisielt kommer til å hete. Og med den nye heisen er det heller ingen grunn til å kjøre bil fra hyttefeltet, som også har en del parkeringsplasser.

I tillegg til større frikjøringsområde vil den nye heisen åpne opp et større tilbud for familier og den totale kapasiteten i anlegget økes med 35 prosent. Det er i tillegg snakk om å flytte deler av terrengparken ned i skogen, der det blir lettere å vedlikeholde og forme parkelementer.

– Har dere videre utbyggingsplaner for skisenteret?
– Skisenteret har hatt en jevn, organisk vekst, og skal fortsette med det. Vi legger til grunn en utviklingsplan vedtatt av styret. Vi har høye mål, og skal bli Norges største skisenter målt i tilgjengelig skiareal. Når trinn en og to av utviklingsplanen står ferdig har vi to ekspressheiser, 815 meter høydeforskjell og lengste nedfart på omtrent 7 km. Vår utbygging skal foregå trinnvis, og vi er overbevist om at kombinasjonen mest snø, variert terreng for alle nivåer og ubegrenset frikjøring vil få enda flere til å få øynene opp for Røldal i tiden fremover. Med stadig bedre veier i alle retninger, vil vi i løpet av noen år være i rimelig reiseavstand for bortimot 3 millioner mennesker.

Den nye heisen koster 40 millioner, hvorav en million er tilskudd fra Odda kommune, resten er lån og innskutt egenkapital fra eierne.

Publisert 27. juni 2014 kl 13.33
Sist oppdatert 27. juni 2014 kl 13.33

Relaterte artikler

Vetle Gangeskar RFC 2024
Slik gikk Røldal Freeride Challenge 2024

Slik gikk RFC 2024

FALLET: Like før droppet hektet deltageren skien slik at den falt av. Den bratte facen gjorde at hun skled ned fjellsiden.
Junior freeride i Røldal

Dramatisk fall under konkurranse

IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

jenter som klemmer og gråter
Knuste alle i Verbier

Hedvig Wessel er verdensmester!

jente med ski
Frikjøringscamp for jenter i Røldal

– Noe eget med den jentestemninga

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen