Årets fotonummer kommer ut i butikkene i midten av neste uke, og abonnentene får bladet i disse dager. Utgaven er spekket med de aller, aller, ALLER drøyeste bildene fra forrige vinter, og hele fotofesten er trykt på ekstra stort, høykvalitetspapir.
Vi har tatt en prat med redaktør Christian Nerdrum, om arbeidet som ligger bak fotospesialen, med hele 37 sider fete bilder, i tillegg til masse annet godt stoff.
– Trangt nåløye
– Hvordan foregikk arbeidet med å plukke ut bilder?
– Det er nok en del fotografer som blir skuffet, for av alle de tusenvis av bildene vi har gått igjennom, er det ganske få som har kommet gjennom nåløyet. Utvelgelsesprosessen har vært en fin balanse mellom norske fjell, bratte fjell, store hopp, topptur og urban. Noe av det vanskeligste har vært å opprettholde tilkytningen til at Fri Flyt er norsk med norske lesere - samtidig som vi ønsket å få frem bilder av ypperste kvalitet.
– Mange av de dyktigste fotografene som sender oss bilder er utenlandske. Det er lett å la seg friste, velge den enkleste løsningen og trykke en haug med bilder som hovedsaklig har en estetisk verdi. Det så for eksempel lenge mørkt ut innen viktige temaer som topptur og norske fjell. Men så falt det så til de grader på plass etterhvert. For å si det rett ut: vi er superstolte av det nye bladet, forteller Nerdrum.
Ekstra stort
– Hva er annerledes med formatet i denne utgaven og hvorfor er det gjort slik?
– Formatet er økt med åtte prosent for å gi bildene mer plass, samt en større opplevelse for leseren. Dessuten er papirkvaliteten tykkere og tyngre. Det gir et bedre trykk. Fri Flyt har tatt på oss ekstrakostnadene og håper folk setter pris på det. Samtidig må vi informere om at formatet ikke må bli en vane. Neste nummer blir nemlig i vanlig trykkvalitet og størrelse.
Freerideskole med teknikkmester´n
I tillegg til bildespesialene er bladet fylt med godt lesestoff. Frikjøringsproff Åsmund Thorsen, er portrettert av Hans Petter Hval, og som vanlig lar ikke Thorsen muligheten til å slenge litt med leppa gå ra seg.
I frikjøringsskolen forklarer svingmester Eirik Finseth hvordan du skal signere fjellsidene på best mulig vis.
– Lærte du noe nytt om svingteknikk av Eirik, Christian?
– Defintitivt. Eirik var fascinerende bevisst på sin egen svingteknikk. Jeg måtte ofte spørre ham flere ganger om det samme for å sørge for at essensen kom med, fordi han var så detaljert. Jeg fikk bekreftet en del, samtidig som noe også ble avkreftet i forbindelse med mine idéer om korrekt friskikjøring. Takket være Eirik kommer jeg til å forandre enkelte ting til vinteren, som for eksempel å jobbe mer med stavisett. Der har jeg nok alltid vært sløv.
Less is more på forsida
Forsidebildet er ekstremt viktig for Fri Flyt, og særlig i en fotospesial. Mange vil nok legge merke til at denne utgaven har mindre tekst enn normalt på forsida, og et bilde som i aller høyeste grad forteller at less is more. Bildet er tatt av Olav Stubberud, og viser Anders Backe på en fargerik rail i Trondheim.
– Vi valgte et forsidebilde som skiller seg ut, og som vi tror vil poppe ut i bladhyllene. Det er vanskelig å finne andre anledninger til å trykke et slikt bilde på forsiden. Denne gangen våget vi, og det er vi egentlig ganske stolte av. Kanskje kan et slikt bilde hjelpe til å trykke på knappen til andre lesergrupper enn de vi vanligvis fanger, sier Nerdrum.
Hva mener du om Fri Flyt 82? Skriv din mening i kommentarfeltet!
Ønsker du å abonnere på Norges beste sportsblad? Følg denne linken for info!