– Vi gir oss ikke vi, det kommer mer skifilm fra Field Productions. Men jeg kan ikke si så mye mer enn det, ut over at mer info kommer til høsten, sier Field Productions-sjef Filip Christensen til Fri Flyt.
Lidenskapen er skifilm
Etter stor suksess med toårsprosjektet Supervention har Filip og resten av gjengen i Field brukt tiden på reklame- og filmoppdrag for andre, blant annet i arbeid med TV-serier om både sabotasjeaksjonen mot tungtvannsanlegget på Rjukan og Birkebeinerne.
– Vi må gjøre slike oppdrag for å få det til å gå rundt, akkurat som andre skifilmselskap. Men det er skifilmer som ligger vårt hjerte nærmest, det er der lidenskapen er, så vi skal lage ny skifilm, sier Christensen.
– Går det an å overgå Supervention?
– Ja, vi ser på det som fullt mulig. Både utstyret og ikke minst kjørerne utvikler seg i en rasende fart, så det skal vi klare. I Field liker vi å satse stort!
Norsk films Oscar
10 år etter at de laget sin første skifilm (Suspense i 2004) kom en ny milepæl i Field Productions-historien. De er nominert i norsk films svar på Oscar-utdelingen; nemlig Amanda-prisen. I klassen for Beste foto skal Supervention konkurrere med spillefilmene Gåten Ragnarok og Tusen ganger god natt.
– Jeg hadde aldri trodd vi skulle lage noe som blir sammenlignet med store produksjoner, og ikke minst spillefilmer. Det er litt surrealistisk. Jeg er først og fremst veldig overrasket over nominasjonen, det er et åletrangt nåløye i konkurranse med 35 andre norske kinofilmer, sier Filip.
– Hva tror du om vinnersjansene?
– Ikke så store. Jeg føler vi har klart det umulige allerede, og bare det å være på prisutdelinga den 16. august og føle man er en del av filmbransjen blir veldig kult.
Flere hundre tusen «views»
Med gode kritikker og svært gode seertall Supervention en formidabel suksess. Hele 38 053 så filmen på kino 79 steder i Norge, rundt 50 000 har kjøpt den på nett eller plate, den har blitt vist for totalt 225 000 publikummere på alskens filmfestivaler, i tillegg til visning på Netflix i USA og Canada. Bakomserien på VG har totalt 2,1 millioner visninger. Det holdt til etterhåndsstøtte fra Norsk Filminstitutt.
– Det holdt til å betale de siste regningene, slik at Supervention kom mye bedre ut enn noen av de andre filmene vi har laget. Vi blir ikke mindre sultne av suksessen på kino, for å si det sånn, sier Filip Christensen.
Nytt marked
Nå satser Filip og Field på flere kinovisninger –og at den dokumentariske skifilmsjangeren hører hjemme på kino.
– Det er veldig kult å bevise at det fins et kinomarked for slike filmer. Det er rått å kunne lage noe nytt og spennende for kinopublikummet, og ikke minst i det svære formatet, både med stort bilde og stor lyd. Vi jobba mye for å få filmen på kino, på denne tida i fjor var det usikkert om vi i det hele tatt fikk det til, sier Christensen.
Alt om Supervention finner du her!