Gjengen fra Heming Adrenalin, Røldal, Trollhø Høkkers og HSG hadde satt oss som mål om å ta rekorden (8 utøvere) i antall norske freeride utøvere på startstreken i et internasjonalt FWT renn (FJT -Freeride Junior Tour) med deltagelsen i Arc 1950 Freeride Week Juniors 3* 2018 i (Les Arc i Frankrike), 14-18 år.
Gjengen som var med på turen, Svein Olav Lien fra HSG og noen foreldre var: Ådne Kvåle (15) fra Røldal, Ellan Skogum (15) fra Høkkers, Svein Løkken (16) fra Høkkers, Axel Ritari (14) fra Adrenalin, Gabel Andresen (14) fra Adrenalin, Vetle Gangeskar (14) fra Adrenalin, Sole August Andresen (16) fra Adrenalin/HSG, William Roer Madsen (18) fra Hemsedal/HSG og Vinter Gangeskar (10) fra Ringkollen/ Røldal.
Se bildegalleri nederst i saken
Dagen før avreise til Genève og Les Arcs ble rennet avlyst grunnet ekstremt snøfall, stor skredfare og storm. Med all logistikk - flybilletter og leiebil - betalt og på plass, måtte vi hive oss rundt og se på værmeldingen og eventuelle alternative freeridekonkurranser som kunne nås tålig greit fra Genève. Med fylte startlister på FJT rennet i Kappl og for lang kjøring til FJT rennet i Spania, Eldorado Freeride Boi Taüll, falt valget på AllgäuStrom –Youngstarschallenge 2* i Tyske Oberstdorf. Et ukjent sted for frikjøring og freeride renn på grensen til Østerrike, men lysten på pudder (som værmeldingen tilsa) og mulighet for å delta i en konkurranse avgjorde gjennomføring av tur. Vi snudde oss rundt og fikk meldt oss på rennet i siste liten, kjørte fra Genève, gjennom Sveits, innom Østerrike og til syd-Tyskland og Oberstdorf – 5.5 time i bilen med blandet forventning til om hva dette ville by på. Til tross for at Oberstdorf arrangerte VM i skiflyging denne helgen var vi så heldige at en av arrangørene, Johannes Heel, var sønn på et hotell som lå nede i dalen nord for Oberstdorf. Han fikset hele gjengen billige rom og super frokost for helgen. Hurra for Hotel Waldhorn!
Etter å ha sjekket litt med lokale helter la vi opp en plan for fredagen med frikjøring i et mellomstort anlegg sør for Oberstdorf som heter Fellhorn og etter en rask frokost satte vi nesa sydover. Det hadde kommet bra med snø om natten, men den var ganske våt nede i dalen og uten kjennskap til verken området eller anlegget var vi litt usikre på hvordan forholdene og dagen ville bli. Da vi ankom Fellhorn var det snø og vind og kun hovedgondolen fra dalen som var i drift, men til gjengjeld lite folk.
Se video fra turen:
På vei opp heisen steg stemningen nærmest for hver høydemeter da det åpenbarte seg et hav av urørte linjer som ble spottet og vurdert - første, andre og tredjevalg avhengig av hvor fort de lokalt kjente ville åpne dagen. Snø, litt vind og ukjent terreng stoppet oss ikke fra å raskt åpne nye linjer under hoved gondolen og i skogen på begge sider av de to gondolene opp fra dalen. Frem til lunch hadde vi i praksis kun kjørt nye linjer med 50-60 cm pudder og funnet utrolig mange fine skogslinjer i et veldig lekent terreng. En lekeplass på ca. 1.100 høydemeter i åpen skog og med masse knatter, knaus og puter gjorde susen J
Lunchen gikk ned på høykant da nye heiser ble åpnet utover dagen og med de nytt urørt terreng. Dagen ble suveren og beina etter hvert ganske møre da snøen hadde litt hold og måtte jobbes litt med. Gamlingene (geriatrisk avdeling) seig ut på ettermiddag langt bak i støvlene og som unnskyldning for å ”slippe unna” flere linjer begynte de å lete etter dropp og steder å bygge hopp. Dagen ble avsluttet med lek - spinns, dropp og hopp - i skogsterrenget ned mot midtstasjonen. Her ble det diskutert, og ikke minst testet ut, hvilke triks og spinns som nå er lov etter de nye reglene fra FWT. Testresultatet ble = ingen skader, men definitivt større fare for fall og eventuelle vridninger og derved skader ved spinns med landing i løs snø enn ved flipps!
For alle andre enn Ådne (fra pudderhullet Røldal) var dagen en overdose av løssnøkjøring, og selv yngstemann Vinter (10 år) holdt ut til absolutt siste heismulighet opp var benyttet.
På vei til hotellet ble værmelding for lørdag sjekket og området (Nebelhorn) hvor morgendagens konkurranse var planlagt ble diskutert. En ”ulykke” kommer imidlertid sjelden alene, og vi fikk beskjed av arrangøren tidlig på kvelden at rennet måtte flyttes da facen var for utsatt for varslet vind og ikke minst skredfarlig grunnet snømengdene som var kommet. Rennet ble derfor flyttet til Fellhorn hvor vi hadde vært dagen før og inn i en face i traseen til en av gondolene. Alle var selvfølgelig happy med at det ble renn, men litt nedtur med en oppkjørt face under heisen ble det jo.
GJEGEN: Her er gjengen samlet i løssnøen. Foto: Svein Olav Lien
På lørdag dro vi også opp tidlig og var på plass til løpermøte på toppen kl. 09.00. Så snart info var gitt dro gjengen ut og fikk kjørt masse fine linjer mens vi ventet på start. Det ble ingen topplasseringer for ”det norske juniorlandslaget” denne gangen, men vi var alle enige om at Svein absolutt burde ha vært på pallen (og ikke på 5 som han fikk). Med 9 startende, Vinter Gangeskar startet i 10-14 års klassen, og vi andre 8 som startet i 14-18 FJT klassen, ble det fire fall og fem spredd blant de 12 beste på resultatlista.
Det meste av lørdagen gikk med til rennet da det var mange deltagere, men en del fin kjøring rakk vi. Eventuelle skuffelser grunnet et litt amputert renn og manglende resultater ble raskt visket bort av søndagens værmelding - 40-50 cm snø løpet av kvelden og natten. Det ble raskt besluttet å være på plass når heisene åpnet søndag morgen.
Søndagen startet med venting i hovedgondolen grunnet mye vind, men da vi kom opp som noen av de første ble dagen helt magisk, og vi tok for oss av linjer vi hadde kjørt dagen før og som nå var som nye. Gjennom hele dagen åpnet det seg nye uberørte linjer etter hvert som vinden avtok og nye heiser startet opp. Midt i anlegget lå det en ”forbudt” sone med noen uberørte muligheter. Dette var en landskapsvernområde som var avstengt grunnet sjeldne fugler/dyr, og jakten på hvilke sjeldne arter dette kunne være startet ganske raskt. Etter å ha fått bekreftet fra sikre kilder at dette var ”Snow chickens”, og at det ikke kunne være noe annet enn fjellryper, og var argumentert inn hos lokale myndigheter av en “gal” ornitolog, ble respekten for sperrebåndet kanskje noe redusert. Noen av oss ble så fristet at vi måtte ta noen linjer i “den forbudte skogen” og derved supplerte fugle- og dyrelivet i området med den elegante arten Snow snakes.
Søndagen ble en vannvittig dag og utnyttet til alle heiser stengte og det begynte å bli sen ettermiddag, og det var en unison opplevelse av at dette kan ha vært en “once in a lifetime” opplevelse når det gjelder pudder og uberørte linjer i et skianlegg.
Hverken en lang kjøring tilbake til Genève for å fly hjem mandag, masse forsinkelser og rot hos Air France og bortkomne skibagger når vi kom til Gardermoen, greide å dempe gjengens entusiasme for en fantastisk tur til ukjente Fellhorn.
Den eneste som kanskje sitter igjen med en bismak er Air France som har måttet frakte skibagger til Oslo, Hovden, Røldal, Heidal og Vågå…, og som dagen etter sendte ut følgende:
"Takk for at du valgte Air France da du nylig fløy AF1843 fra Geneve, Geneva airport (GVA) til Paris, Charles de Gaulle (CDG) den 22. januar 2018.
Vi inviterer deg til å gi oss tilbakemelding om denne flyvningen. Dette vil hjelpe oss til å kontinuerlig forbedre din opplevelse. Evalueringen tar i de fleste tilfeller 8 minutter å fullføre."