– Er vi lei av perfeksjonen?

KOMMENTAR: Eks-Matchstick Productions-stjerna Jacob Wester tar et oppgjør med kravet til perfekte shots i skifilm -og tror skifilmen står overfor en aldri så liten revolusjon.

Sist oppdatert: 23. februar 2015 kl 15.29
IKKE PERFEKT: …men kanskje enda mer severdig enn perfekte puddershots fra fjerne Alaska. Jacob Wester slår et slag for skifilmer man kan relatere seg til, og da er vel ingen ting så godt egna som sløsj-shred like ved løypa? Foto: Privat
IKKE PERFEKT: …men kanskje enda mer severdig enn perfekte puddershots fra fjerne Alaska. Jacob Wester slår et slag for skifilmer man kan relatere seg til, og da er vel ingen ting så godt egna som sløsj-shred like ved løypa? Foto: Privat

Jacob Wester

6B6A2592-950x633

Foto: Sofia Sjöberg

Svensken har vært skiproff i mange år, og har imponert med flere knallsterke segmenter i filmer fra Matchstick Productions –i tillegg til topplasseringer i flere av verdens mest prestisjetunge big air- og slopestylekonkurranser.

Men forrige sesong valgte han å legge alle krefter i sitt egen filmprosjekt Unfiltered. Det var planen også i år, men det endte brått da han skadet kneet på Helbronner i Italia like etter jul.

Etter at alle frikjøreres favorittfranskmann, Candide Thovex, slapp sin andre video i føljetongen «One of those Days» (som til nå har fantastiske 14 millioner views), hjemme i lekeparken sin La Balme i La Clusaz, virker det som et lys har fått opp for mange i skiverdenen: Man trenger ikke fly helikopter og kjøre snøskuter i fire timer for å produsere en like-bomb, altså et viralt fenomen på internett. Ekstrem kjøring i perfekte forhold langt unna nærmeste skiheis, med en kostnad tilsvarende ti sesongkort i Åre, føles kanskje så uoppnåelig for de fleste som ser skifilm at  publikum har blitt mette og begynt å få øynene opp for vågal kjøring i mer realistiske miljøer?

Selv minnes jeg hvordan jeg i mange år, nesten et decennium, uten unntak spolte forbi Alaska-segmentene på mine gamle VHS-filmer fra MSP og TGR. Det var parkkjøringen jeg ville se. Den eneste «big mountain»-kjøringa jeg kunne vurdere å bry meg om var deler av de gamle Free Radicals-filmene, der Jesper Rönnbäck kjørte stort og fort i oppkjørt snø og stompa lange backflips i sløsj-hopp på siden av løypa i Riksgränsen i sine Goldwin-klær med neonrosa brystpanel. Jeg forsto jo selv hvor imponerende det var.

LES OGSÅ: Skifilmens framtid?

Nå i ettertid forstår jeg hvorfor jeg ikke ville se jernmenn som Stian Hagen og Jeremy Nobis slakte spines eller kjøre svære renner. Min 12 år gamle kropp hadde aldri sett et fjell høyere enn Åreskutan, og kunne ikke relatere meg til de kunnskapene, og den erfaringen og risikohåndteringen som kreves for å kjøre på slike face´r. «Det er jo bare å kjøre og gjøre noen straightairs fra klippene på vei ned», resonnerte jeg, naivt uvitende om hvor jævla kneskjelvende redd jeg skulle bli da jeg 10 år senere sto på toppen av samme type face selv.

I dag er det i stedet parksegmentene jeg spoler forbi. Det er tydelig hvordan våre erfaringer former oss som mennesker. Innenfor bølgesurf-filmverdenen (som også var et totalt mysterium for meg før jeg selv begynte å surfe), ble publikum en gang midt på 2000-tallet lei av å se de samme surferne få perfekte tubes i tropisk klima, jevne og perfekt formet av en varm fralandsvind, uten en dråpe vann på feil sted. Spol fram til i dag, og en helt ny sjanger innen surffilm har blitt født, der surferne plutselig ønsker vanskelige, stormete forhold -gjerne med feil vind (pålandsvind gjør det lettere å hoppe). hjertelig velkommen. Dette er folk som ikke nøler med å reise til for eksempel arktiske Bjørnøya utenfor Norge, for å surfe bølger i to grader varmt vann og langt fra perfekte Hawaii-pointbreaks. Det er eventyret -og ikke kvaliteten på forholdene- som avgjør.

Jeg tror vi står overfor et lignende skifte innen skifilm, og filmparter som Candides blir mer og mer vanlige. Det er ikke lenger nødvendig at en pudderlanding må være usporet eller at sløsj betyr at man legger igjen kameraet hjemme. I en internettkultur med direktedemokrati målt i antall Likes og delinger i sosiale medier er det enkelt og greit dere der ute som bestemmer hva som er bra, og hva som får stryk med spoleknappen. I dag fik jeg filmen under tilsendt av en kompis med god smak, så når han sender, da trykker jeg på play. Og angrer ikke ett sekund. Isaac Freeman i Snowbird i Utah illustrerer tydelig hva jeg mener med kåseriet over. Dedikasjonen er total, og få triks har imponert meg så mye som den doble backflippen på slutten. Se, nyt, og lag dine egne resort-edits!

Enig med Jacob? Sjekk ut The Hills!

Denne kommentaren ble første gang publisert på svensk her!

Publisert 23. februar 2015 kl 15.29
Sist oppdatert 23. februar 2015 kl 15.29

Relaterte artikler

Vetle Gangeskar RFC 2024
Slik gikk Røldal Freeride Challenge 2024

Slik gikk RFC 2024

FALLET: Like før droppet hektet deltageren skien slik at den falt av. Den bratte facen gjorde at hun skled ned fjellsiden.
Junior freeride i Røldal

Dramatisk fall under konkurranse

IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

jenter som klemmer og gråter
Knuste alle i Verbier

Hedvig Wessel er verdensmester!

jente med ski
Frikjøringscamp for jenter i Røldal

– Noe eget med den jentestemninga

skikjører som tar salto
Vetle Gangeskar i form

Bestemann i NC i Hemsedal

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen