– Vi fant ut at vi hadde lite å tape, og det viktigste og morsomste er at det endrer hele gamlet mellom investorer og oss. Nå er det nesten sånn at de må selge seg inn til oss, sier administrerende direktør og gründer i Northern Playground, Jo Egil Tobiassen til Fri Flyt.
De siste årene har han satset knallhardt på å utvikle under- og mellomlag for skikjørere og toppturentusiaster. Mest kjent er de for å lage mellomlag med glidelås-funksjon.
For å vokse ytterligere har de nå gått særdeles utradisjonelt til verks, og satset på å "crowdfunde" hele selskapet. Det betyr at alle som ønsker kan melde interesse for å bli medeier i selskapet.
– Vi vil gjøre ting som er ute av boksen, og bruke nye metoder. Crowdfundig er veldig på vei inn i forretningsverden, og er ikke lenger bare for hobbyer. Det har blitt en seriøs modell for finansiering. Det er definitivt en del av framtiden, sier Tobiassen.
Les også: PRØVD: Northern Playground ullundertøy
(Artikkelen fortsetter under bildet)
PRODUKTER: Northern Playground satser på sykkel- og skisegmentet. Foto: Vegard Breie
Nådde målet på to dager
Responsen var enorm, ifølge Tobiassen. Etter å ha startet innsamlingen mandag denne uken har selskapet allerede nådd målet om 1,2 millioner kroner. Alle interesserte må investere minimum 50.000 kroner.
I tillegg fikk de inn rundt en million kroner da de fortalte om ideen internt.
– Det må vel kalles en suksess?
– Ja, vi har brukt større ord enn det her på huset. Vi ante jo ikke hvordan dette ville gå. Det er dritgøy. Vi er jo etter alt å dømme de første som gjør dette på egen plattform. Det er jo også en appell til bransjen, og til de som går med en god tanke, at dette kan hjelpe godt både økonomisk og på markedsføringen, forteller gründeren.
For kun en måned siden hadde de også en annen crowdfunding, men da altså med et enkeltprodukt. Også det ble en stor suksess for selskapet. Tobiassen tror mange ønsker å investere fordi det kan være gøy å være med på et selskap fra starten av.
– Istedenfor å investere i eiendom kan en startup både være morsommere og verdifullt. Det er jo en åpenbar stor risiko, fordi man kan tape alle pengene, men går det bra har det en stor oppside. Det er mange enkeltpersoner med mye egenkapital som ligger dødt, som kan bli brukt til å finansiere unge, sultne gründere.
Les også: ISPO-pris til norsk stillongs
(Artikkelen fortsetter under bildet)
DEMONSTRERER: Superundertøyet ute i naturen. Foto: Vegard Breie
Satser på vekst
– Hva skal dere bruke midlene til?
– Det er vekst som er hovedordet for vår del. Vi har hatt lite ressurser med et lite team. Vi har hatt mer enn nok med å få plass produktet, og ikke drevet med det kommersielle. Nå må vi komme ordentlig ut, og få et fotavtrykk internasjonalt.
– Hva gjør dere rent praktisk videre nå? Hvem skal være med videre?
– Vi har ikke helt landet et prinsipp på hvordan vi skal velge det. Vi må prioritere i forhold til hvem som passer oss. Det er flere elementer som må passe inn, for vi skal bygge et team. Tradisjonelt har man jo også tenkt at det er slitsomt med mange aksjonærer, men det handler om hvordan man organiserer og kommuniserer. Gjør man det riktig kan det skape verdi.
Fra før har selskapet tre ansatte og fem bidragsytere. Nå skal altså teamet vokse seg betydelig større.