I dag ble det klart at regjeringen går for ny E134 som hovedvei mellom Oslo og Bergen.
– Denne saken handler om å velge noen traseer hvor vi skal redusere reisetid, slik at de blir naturlig foretrukne ruter for hoveddelen av trafikken mellom Østlandet og Vestlandet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.
E16 vrakes. I tillegg til E134 skal det satses på enten RV52 forbi Hemsedal eller RV7 forbi Geilo. Beslutningen skal ligge til grunn for arbeidet med nasjonal transportplan (NTP) for 2018-2029.
– Blir spennende å få mer informasjon om ambisjonsnivå og fremdriftsplan. Men dette er uansett en stor dag for hele vestlandet, og ikke minst en fantastisk dag for snøetusiaster på Østlandet. Mye er ennå uavklart, men om lang Haukeli-tunnell og veilinje om Rauland velges blir det jo en revolusjon! sier Pelle Gangeskar i Røldal skisenter til Fri Flyt.
For akkurat hvor veiene skal gå er ikke klart.
– På E134 vil det være nødvendig at Vegvesenet utreder om fremtidig veien skal gå om Rauland eller Seljord. Endelig beslutning tas i NTP, sier Solvik-Olsen.
Den nye E134 skal gå utenom Røldal sentrum, men den vil ligge i dagen oppe ved Hydro-Texaco-stasjonen.
– Hva blir den nye reisetiden Oslo-Røldal?
– Godt under tre timer, sier Pelle Gangeskar.