Sammen med Svein Mortensen og Torben Rognmo har Nordahl laget luer som skal virke skredforebyggende.
– Statistikken er klar: Det omkommer flest i skred i Troms. Det ønsker vi å bidra til å endre på. Vi ønsker færre skredofre. Det forebyggende har alltid vært prioritert i vår skredopplæring, men i vinter skal vi vektlegge det enda litt mer. Sentralt i «Snøskred –nei takk»-kampanjen står våre eksklusive kampanje «mössor» i gilde farger, forteller Nordahl.
Med teksten «Snøskred nei takk» på luene er målet at de skal gjøre folk litt mer bevisste. Karene deler ut luene til alle som deltar på skredkurs denne vinteren.
– Men hvordan skal luene hindre folk i å bli tatt i skred?
–Selv om det heter at vi skal holde hodet kaldt i kritiske situasjoner, velger vi å tro at et varmt hodet tenker og handler bedre. Med «mössorna» ønsker vi å oppfordre alle topptur- og skifolk til i vinter å bruke hodet litt mer. Til å tenke mer og handle bedre for å forebygge at man løser ut og blir tatt av skred. For blir du først tatt er oddsen så altfor dårlig for å overleve. Den eneste 100% garanti du har for å overleve et skred er ikke å bli tatt. Det skal være vårt hovedfokus i vinter.