– Det her skal være et publikumsarrangement. Det er derfor jeg er der og derfor jeg gjør det. Det er ikke for at Torgrim Vole skal ha det kult på toppen. Det skal selvsagt være goodfeeling for dem, men dette er først og fremst for å gi ekstrem skikjøring for de som er tilstede, sier Daniel Gangsø i Vågå Freeride.
En frikjøringsstjerne gjør comenback i Vågå: Pia Nic Gundersen gjør konkurranse-comeback
Konkurransen i det lokale skianlegget Lemonsjøen i Vågå gikk av stabelen for første gang i 2015, den gang som en del av Norwegian Freeride Series. Det endte med umiddelbar skilsmisse, og nå går Vågå-gjengen sin egen vei - med et konsept som er uprøvd i norsk frikjøringssammenheng. Idéen er å invitere de største skinavnene, gi de en stor pengepremie og kjøre konkurransen i en face laget på dugnad.
Vil du lese mer om Høkkers Invitational? Her er alle sakene.
– Hva får dere igjen for å kjøre konkurransen alene - uten cupen?
– Vi skulle gjerne vært en del av cupen, men med de målene og den tanken vi har om hva som gjør frikjøring spesielt som publikumssport er det bedre å gjøre det alene. Når vi ikke har de spektakulære ellsidene som Røldal er vi nødt til å tenke nytt, og da følte vi at dette er veien å gå. Om vi vinner mye på å trekke oss vet jeg ikke ennå, men nå kan vi i alle fall styre det meste selv.
Her kan du lese våre andre saker fra Lemonsjøen.
Daniel Gangsø
Alder: 23
Yrke: Driver sportsbutikk og arrangerer Vågå Freeride
Aktuell: Lager et stort frikjøringskonsept på Vågå med 100.000 kroner i førstepremie til vinneren.
– Dere har gått høyt ut med et enda høyere pengebeløp. Hvor kommer pengene fra?
– De kommer fra Helly/Hansen og Sparebank 1. Forhåpentligvis vil Vågå kommune også bidra, men det er ikke helt spikret ennå. Så dette gjøres nå foreløpig uten noen form for offentlig støtte, sier Gangsø.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
UTSNITT: Dette er bare noe av det som kan vente oss på Lemomsjøen i Vågå. Foto: Daniel Gangsø
Mange stjerner kommer til Vågå: Disse kjører Høkkers Invitational i Vågå
– Har dere en plan B dersom været ikke tre er perfekt?
– Vi har ingen enkel plan B, men vi har heldigvis gode avtaler med sponsorene om hva vi gjør dersom det ikke blir gjennomførbart. Målet er likevel å ha konkurranse uansett, så får vi heller tilpasse oss. Blir det regn og varmegrader får vi heller bare starte å drikke med en gang, sier initativtakeren.
Kulekjører Hedvig kommer: Hedvig Wessel fortsetter frikjøringskarrieren
Førsteplassen i frikjøringskonkurransen for herrer er lovet en pengesum på 100.000 kroner, som garanteres av Gangsø. Deretter skal det etter planen fordeles 150.00 kroner til utover de andre plasseringene.
Fri Flyt vet at flere av Norges beste jibbere skal til konkurransen. Kjørerne tas ut av jury bestående av Torgrim Vole, Hans Petter Bakke og Gangsø selv.
Best of both worlds: Sollien og Aurdal skal konkurrere mot hverandre
– Blir det mange store frikjøringsnavn også?
– Ja, til sammen har vi invitert 15 frikjørere, og det er plass til flere. Vi kjører en kvalifisering fredagen før hvor vi gir ut en plass. Til sammen er det rundt 30 kjørere, så det blir jevnt fordelt, sier Gangsø.