Disse skal styre verdens råeste skiheis fremover

Nå er skjebnen avgjort for verdens råeste skiheis, La Grave. Det er SATA som skal styre heisen de neste 30 årene.

Sist oppdatert: 19. mai 2017 kl 13.07
NYE DRIVERE: Det er klart at SATA skal styre heisen i La Grave i tiden fremover. Foto: Wikimedia
NYE DRIVERE: Det er klart at SATA skal styre heisen i La Grave i tiden fremover. Foto: Wikimedia
Lesetid: 2 minutter

Fredag ble det klart at det franske selskapet SATA, som fra før av driver Alpe d’Huez, skal ta over det legendariske skianlegget La Grave.

– Målet er å gjøre La Grave attraktivt for gode skikjørere, men også for et større klientell, heter det i en pressemelding. 

Fra før har Creissel, som også designet heisen, drevet anlegget. Den kontrakten går ut 15. juni i år. Da tar de nye driverne umiddelbart over, og har en kontrakt som strekker seg i 30 år.

SATA vil betale 100.000 euro når de tar over, og deretter en årlig sum på 70.000 euro. 

Det siden i fjor har vært stor tvil om hvem som skal ta over La Grave i tiden fremover, og flere, spesielt de mest hardcore skikjørerne, har vært skeptiske til at den legendariske skiheisen i Frankrike skal havne i hendene til et storselskap.

La Grave er et forholdsvis lite, men ufattelig bra, skianlegg sør-øst i Frankrike, bestående av blant annet en legendarisk gondolheis. Det er ingen preparerte løyper, bortsett fra på selve breen, så det består altså kun av offpist-kjøring. Se denne videoen for noe av historikken til skiheisen:

Anbudsrunden som har ledet frem til hvem som skal ta over skiheisen har vært en god stund, og i starten var det en rekke interessenter. Siden årsskiftet har det vært Compagnie des Alpes og SATA som har kjempet om den 30 år lange kontrakten. Sistnevnte stod altså igjen til slutt.

Som en del av avtalen må SATA gjennomføre fire viktige punkter, ifølge pressemeldingen:

  • Sikre og fornye den eksisterende heisen.

  • Påta seg ansvaret for å gjennomføre alle prosesser som må til for å bygge en tredje gondol fra 3200 meter til 3600 meter.

  • Fornye og overholde t-krokheisen, og annet utstyr tilknytta isbreen.

  • Renovere resturantene på topp- og midtstasjonen.

Publisert 19. mai 2017 kl 13.30
Sist oppdatert 19. mai 2017 kl 13.07

Relaterte artikler

FALLET: Like før droppet hektet deltageren skien slik at den falt av. Den bratte facen gjorde at hun skled ned fjellsiden.
Junior freeride i Røldal

Dramatisk fall under konkurranse

IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

jenter som klemmer og gråter
Knuste alle i Verbier

Hedvig Wessel er verdensmester!

jente med ski
Frikjøringscamp for jenter i Røldal

– Noe eget med den jentestemninga

skikjører som tar salto
Vetle Gangeskar i form

Bestemann i NC i Hemsedal

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen