Courmayeur-guide

Fri Flyt-bruker Axcelo har laget en super guide til Courmayeur. Med hjelmkamera-utsikt på kjøpet.

Sist oppdatert: 2. februar 2010 kl 11.18
Helmetcam snapshot på vei ned rennene fra den nest øverste gondolen.
Helmetcam snapshot på vei ned rennene fra den nest øverste gondolen.
Lesetid: 3 minutter

Etter snøen som falt i Oktober, har det så å si ikke snedd mer i Tromsø. Så etter at julematen hadde lagt seg i magen vare jeg klar for litt ordentlig skikjøring.

Før vi skulle dra, sjekket jeg rundt omkring på forumet her om tips til hvor en burde kjøre når man drar til Courmayeur. Det endte ikke med storfangst. Med få tips og null erfaring om anlegget satte vi ut for å oppdage selv.

Første dagen hørte vi at det var falt omlag 30 cm kvelden før, og vi kunne nesten ikke vente med å komme oss opp i heisen. Vi tok heisene så høyt vi kunne for å få oversikt, men ble skuffet av svært dårlig sikt.

Første dag gikk derfor med til å cruise pudder nært løypene, som for oss som er vant til høye fjell og toppturer, bare var så som så. Men i og med at vi ikke hadde kjørt skikkelig sne siden oktober-november hjalp det godt med det vi fikk.

Da vi våknet den andre dagen var synet som møtte oss fantastisk. Bluebird og lite folk (midt mellom jule og vinterferie og midt i uka). Med gooooooood sikt følte vi oss trygge på å kjøre de mer avsidesliggende offpist traseene. Slik var dag 2 og 3, og vi koste oss med glis fra øre til øre og pudder overalt på klærne.

40 cm til

Fjerde og siste dag kunne neppe bli noe bedre enn 2. og 3. FEIL! Den natta hadde det snedd omlag 40 cm av det fineste pudderet vi har kjørt. Men pga. sterk vind var ikke de 2 øverste heisene åpne. Ikke at det gjorde noe, for nå fant vi all den fantastiske skogskjøringen Courmayeur har å tilby. Og med omlag en halvmeter pudder var det ingen sak å manøvrere seg gjennom den til tider litt trange skogen.

Men noen få ruteforslag:

Er det godt vær og god snøstabilitet kan man få fine turer fra de 2 øverste gondolene.

Fra nest øverste gondol tar du til høyre når du kommer ut av heisbygningen. På baksiden av heishuset går det et gjerde, på venstresiden av det gjerdet er det en bred renne man kan kjøre ned (her er det som regel spor). Følg sporene til det åpner seg opp til en ganske stor side. Her er det bare å velge selv hvor man vil kjøre. Bare pass deg for det forbudte skogsområdet. I bunnen venter 15 minutters staking for å komme tilbake til heissystemet.

Tar du den øverste gondolen har du to valg. Anbefaler mest å ta til høyre, så skriver om det. Ta til høyre når du kommer ut av heishuset. Gå opp til en liten murkloss, her tar du på deg skiene dine. Traverser/kjør over fjellsiden du nå har foran deg til du kommer til kanten på andre siden. Herfra kommer på et litt høyere utgangspunkt enn det man gjør fra den nest øverste gondolen, ellers er det relativt likt.

Hvis gondolene ikke er åpne, eller du er på jakt etter skogskjøring:

Den beste (etter vår mening) skogskjøringen finner du under/ i området rundt Zerotta heisen. Her er det mye bratt skog, men holder du skiers right en stund blir det mindre bratt. Mye bra og effektiv skogskjøring her. Men igjen, pass deg for det forbudte skogsområdene (et stykke til venstre) og skredstoppere som er i noen av rennen(var ikke nedsnødd når vi var der).

Slenger med en liten headcamfilm fra den andre dagen:

Publisert 31. januar 2010 kl 21.31
Sist oppdatert 2. februar 2010 kl 11.18

Relaterte artikler

IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

jenter som klemmer og gråter
Knuste alle i Verbier

Hedvig Wessel er verdensmester!

jente med ski
Frikjøringscamp for jenter i Røldal

– Noe eget med den jentestemninga

skikjører som tar salto
Vetle Gangeskar i form

Bestemann i NC i Hemsedal

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen