Asbjørns promodell

193 centimeter høye Asbjørn Eggebø Næss har bygd drømmeskia si sammen med sponsoren SGN.

Sist oppdatert: 17. september 2015 kl 12.01
PROMODELL: Asbjørn Eggebø Næss -her i aksjon på Soleibotntind i Hurrungane- har fått promodell hos SGN. Tunnelvisjon heter skia som lanseres i høst. Foto: Bård Basberg/ SGN
PROMODELL: Asbjørn Eggebø Næss -her i aksjon på Soleibotntind i Hurrungane- har fått promodell hos SGN. Tunnelvisjon heter skia som lanseres i høst. Foto: Bård Basberg/ SGN

SGN Tunnelvisjon

  • Lengder: 188cm, 196cm

  • Dimensjoner: 134-113-126 i 196

  • Radius: 26 meter

  • Vekt: 2090 gram i 188

  • Poppel/bambuskjerne

  • Lang og lav rocker i begge ender

  • 2 millimeter spenn

  • sgnskis.com

12018452_10156101220095077_885227120_o

Tunnelvisjon er Asbjørns promodell, og det skia er 113 millimeter på midten i lengste lengde, har 26 meter innsvingsradus, lang og lav rocke ri begge ender og 2 millimeter spenn på midten. For å håndtere Eggebø Næss sitt relativt lange legeme er den lengste lengden 196 centimeter.

– Asbjørn har vært meget involvert i hele prosessen med å lage skien, og derfor var den første lengden vi lagde 196 centimeter. Asbjørn kjører fort og stort, men liker godt å ta rotasjoner, så vi lagde skia med en form som gir god fartsstabilitet men uten altfor stiv fleks. Dermed fikk vi en ski som tåler hard kjøring men samtidig er relativt leken. Helt enkelt en god allroundski for folk som liker seg mest utenfor løypa og gjerne drar på litt, sier Ola Alsterholm i SGN.

Kjernen er i poppel og bambus, og i den korteste lengden -188- er oppgitt vekt 2090 gram. Asbjørn har kjørt på en drøss forskjellige prototyper på skiene forrige vinter, og han avslører at de gjorde skiene mykere for hver gang, og de endte opp med den mykeste utgaven i produksjonsmodellen.

– Mange syns det er tøft med stive ski, men ofte blir ski mer lettkjørte hvis de er mykere. Dessuten er det bedre for en gammal kropp å ta store landinger på ski som ikke er stove som spett. Dessuten kan man unne seg mykere fleks nå skiene er såpass lange. Jeg har prøvd mange modeller opp gjennom årene, men Tunnelvisjon er den perfekte skia for meg, sier Asbjørn Eggebø Næss.

TMM_5267
TMM_5267

PROMODELL: Asbjørn Eggebø Næss er fast inventar hos Field Productions, og denne sesongen får han promodell hos SGN. Foto: Tore Meirik

Ola Alsterholm avslører at navnet henspiller på følelsen du får på vei ned ei bratt renne –og et stykke infrastruktur i Sogn som er viktig for skikjørere:

– Navnet spiller på hvor viktig Fjærlandstunnelen er i Sogndal for å åpne opp nye fjellområder, og der Asbjørn var en av de første opp og ned mange fjell. Og så spiller navnet selvfølgelig på det som skjer når det går fort ned en renne, noe som vises i grafikken. Flere andre lokale detaljer og fjell er og inkludert, som alltid på våre ski, sier han.

Publisert 17. september 2015 kl 12.01
Sist oppdatert 17. september 2015 kl 12.01

Relaterte artikler

Vetle Gangeskar RFC 2024
Slik gikk Røldal Freeride Challenge 2024

Slik gikk RFC 2024

FALLET: Like før droppet hektet deltageren skien slik at den falt av. Den bratte facen gjorde at hun skled ned fjellsiden.
Junior freeride i Røldal

Dramatisk fall under konkurranse

IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

jenter som klemmer og gråter
Knuste alle i Verbier

Hedvig Wessel er verdensmester!

jente med ski
Frikjøringscamp for jenter i Røldal

– Noe eget med den jentestemninga

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen