SGN Tunnelvisjon
Lengder: 188cm, 196cm
Dimensjoner: 134-113-126 i 196
Radius: 26 meter
Vekt: 2090 gram i 188
Poppel/bambuskjerne
Lang og lav rocker i begge ender
2 millimeter spenn
Tunnelvisjon er Asbjørns promodell, og det skia er 113 millimeter på midten i lengste lengde, har 26 meter innsvingsradus, lang og lav rocke ri begge ender og 2 millimeter spenn på midten. For å håndtere Eggebø Næss sitt relativt lange legeme er den lengste lengden 196 centimeter.
– Asbjørn har vært meget involvert i hele prosessen med å lage skien, og derfor var den første lengden vi lagde 196 centimeter. Asbjørn kjører fort og stort, men liker godt å ta rotasjoner, så vi lagde skia med en form som gir god fartsstabilitet men uten altfor stiv fleks. Dermed fikk vi en ski som tåler hard kjøring men samtidig er relativt leken. Helt enkelt en god allroundski for folk som liker seg mest utenfor løypa og gjerne drar på litt, sier Ola Alsterholm i SGN.
Kjernen er i poppel og bambus, og i den korteste lengden -188- er oppgitt vekt 2090 gram. Asbjørn har kjørt på en drøss forskjellige prototyper på skiene forrige vinter, og han avslører at de gjorde skiene mykere for hver gang, og de endte opp med den mykeste utgaven i produksjonsmodellen.
– Mange syns det er tøft med stive ski, men ofte blir ski mer lettkjørte hvis de er mykere. Dessuten er det bedre for en gammal kropp å ta store landinger på ski som ikke er stove som spett. Dessuten kan man unne seg mykere fleks nå skiene er såpass lange. Jeg har prøvd mange modeller opp gjennom årene, men Tunnelvisjon er den perfekte skia for meg, sier Asbjørn Eggebø Næss.
PROMODELL: Asbjørn Eggebø Næss er fast inventar hos Field Productions, og denne sesongen får han promodell hos SGN. Foto: Tore Meirik
Ola Alsterholm avslører at navnet henspiller på følelsen du får på vei ned ei bratt renne –og et stykke infrastruktur i Sogn som er viktig for skikjørere:
– Navnet spiller på hvor viktig Fjærlandstunnelen er i Sogndal for å åpne opp nye fjellområder, og der Asbjørn var en av de første opp og ned mange fjell. Og så spiller navnet selvfølgelig på det som skjer når det går fort ned en renne, noe som vises i grafikken. Flere andre lokale detaljer og fjell er og inkludert, som alltid på våre ski, sier han.