Anmeldt: The Eighty Six

Årets andre anmeldelse er klar, denne gangen står Stept Productions klare! Her er det byen som er hovedarena, og det går stort! Klarer årets film å leve opp til fjorårets "Weight?"

Sist oppdatert: 17. september 2012 kl 13.41
LEVERER VARENE: Stept Productions overrasket i fjor og holder samme nivå i år!
LEVERER VARENE: Stept Productions overrasket i fjor og holder samme nivå i år!
Lesetid: 3 minutter

Tittel: The Eighty Six
Produsent: Stept Productions

Colorado-baserte Stept falt i skyggen av 4bi9 de første årene, men har vokst. I fjor beviste de dette med “Weight” som fikk terningkast 5. I år heter utgivelsen “The Eighty Six”, og allerede fra introen er det en vel regissert og helhetlig film.

Høy kvalitet

Klippene vi får servert er av første klasse. Maken til kavalkade av perfekte urban-rails har jeg aldri sett. Noen små, men en klar overvekt av store elementer. Filmen av så full av gode klipp og steder at Stept sjeldent kaster bort sekunder for selvskryt. Stept tar også i år i bruk dokumentariske grep, men unngår fellen å tillegge filmen for mye handling. Det blir brukt for å gi seeren forståelse og litt mer innsikt, ikke for å prøve og bygge en historie som ikke finnes.
- i stedet kjører de knallhardt.

Overgangen fra introen til kjøringen går raskt, og mye av kjøringen blir fremstilt dramatisk. Filming har en hensikt, og redigeringen gjør det samme uanstrengt. Lydbildet er gjennomført og gir filmen noe ekstra. Det gjelder bakgrunnslyder, ski mot stål, musikk og folk.

Sean Jordan, Matt Walker, Cam Riley, Shea Flynn og Charlie Owens gir utrolig bra urbankjøring i bøtter og spann. Segmentet som Shea Flynn og Charlie Owens deler oser av energi. Parker White er også med og er like rå som alltid. Sean Jordan viser samme takter før, Cam Riley kjører hardt videre, Noah Albaladejo fra Spania har blitt enda bedre siden Fri Flyt møtte han i Val Senales, for to år tilbake. Og i år som i fjor er det Clayton Villa som avslutter. Vel fortjent.

Krativt og nyansert

De går stort, kjører kreativt, finner overganger, landinger, vinkler, urban-drops, rails og pynter det hele med å “stomp it”, som Flynn senior så fint sier. Noen av foreldrene kommer med sine innspill, noe som motstrider litt av “gangster”-stilen som ligger i noe av musikken og klærne, men som hjelper med å underbygge en ganske uskyldig film. Det handler ikke om “fuck the police”, det handler om skikjøring. Og det finnes visstnok bra politi også i USA, de kan til og med gi skryt. Dessuten skjønner jeg at de gjemmer seg, bøter er dyrt, og de sitter noen hakk løsere i USA enn i Norge.

Det finnes litt løssnø og parkhopp, som gode avbrekk innimellom betong og stål. Mesteparten av filmen foregår derimot i bakgater, parker og ned fra hustak. De leker i skogen i Mammoth og Mt. Hood, men om det er storfjell du ser etter så får du finne deg noe annet. Har du derimot generelt sett sans for finesse på ski bør du i det minste være nyskjerrig, og om du liker park og urban bør du virkelig se denne.

Terningkast 5.

Publisert 17. september 2012 kl 13.41
Sist oppdatert 17. september 2012 kl 13.41

Relaterte artikler

IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

jenter som klemmer og gråter
Knuste alle i Verbier

Hedvig Wessel er verdensmester!

jente med ski
Frikjøringscamp for jenter i Røldal

– Noe eget med den jentestemninga

skikjører som tar salto
Vetle Gangeskar i form

Bestemann i NC i Hemsedal

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen