ALF sier ja til catskiing

Skianleggenes egen organisasjon er positive til å åpne for beltevognbasert frikjøring.

Sist oppdatert: 10. desember 2015 kl 10.01
JA: ALF sier ja til catskiing i Norge. Her illustrert med et bilde fra Makedonia. Foto: Eskimo Freeride
JA: ALF sier ja til catskiing i Norge. Her illustrert med et bilde fra Makedonia. Foto: Eskimo Freeride
Lesetid: 2 minutter

Catskiing i Norge

  • Betyr transport av skikjørere med bruk av beltevogn/tråkkemaskin til fjelltopper.

  • Bruken er regulert av motorferdselloven, og transport til bruk av fornøyelse har pr. definisjon vært ulovlig. Det er altså lov å tråkke løyper, men ikke å ha med passasjerer som sitter på (eller henger etter) for fornøyelsens skyld.

  • Er ute til høringsforslag med frist 18. desember (med 50 mottakere+alle fylker og kommuner). Etter det kan det bli opp til kommunene å avgjøre om de vil legge til rette for toppturisme med beltevogner.

  • Så langt har Harpefossen Skisenter hatt høyest røst i kampen for å drive catskiing.

  • Les alle Fri Flyts saker om temaet her.

– ALF anbefaler at det blir etablert en prøveordning som gjør at man kan få en evaluering av erfaringer før en permanent tillatelse gis, skriver Alpinanleggenes Landsforening i et høringssvar til Miljødirektoratet. Med andre ord sier de ja til catskiing nær norske skianlegg.

30. oktober sendte Miljødirektoratet ut et forslag til høring til alle fylker, fylkeskommuner, kommuner, rådmenn og ulike interesseorganisasjoner i Norge. Målet er å kartlegge holdningen til en utvidelse av motorferdselloven innen nyttår.

Opptatt av sikkerhet

En utvidelse av den vil bety at kommunene selv bestemmer om lokale skianlegg skal drive ferdsel med tråkkemaskiner. Så langt har både Vest-Agder og Den norske turistforeningen vært negative til en prøveordning. Et av ankepunktene har vært sikkerheten knyttet til skikjøringen.

 – Vi frykter at enkelte vil delta på en slik tur uten at de har de nødvendige forutsetninger både i forhold til skredvurdering, krav til utstyr og ikke minst skiferdigheter når de blir fraktet til topps og sluppet av. Når du står i en heis må du i alle fall ha noen ferdigheter for å vise til med tanke på utstyr og at du kan stå på ski, sa leder for naturforvaltning i Den Norske Turistforeningen, DNT, Anne Mari Aamelfot Hjelle til Fri Flyt tidligere i desember.

Det er også ALF opptatt av, og gir et tydelig svar til Miljødirektoratet i brevet, signert generalsekretær Camilla Sylling Clausen.

– Vi anbefaler at det settes tydelige krav til utarbeidelse at retningslinjer, slik at sikkerheten for både publikum og arbeidsgiver/arbeidstager ivaretas.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

camilla
camilla

POSITIVE: Alpinanleggenes Landsforening (ALF) er positive til catskiing. Foto: Ola Matsson

Positive i Trønderlag

Også Nord-Trønderlag, med skianleggene Grong og Meråker, vil gå inn for etablering av catskiing. Ifølge Trønder-Avisa vil de gå for en prøveordning med det som kalles alternativ 1. Det vil si at det kun kan legges til eksisterende skianlegg.

– Catskiing kan medføre fordeler for samfunnet ved at reiselivsbedrifter og alpinsentre kan tilby denne tjenesten, og på den måten dekke behovet til en viss gruppe skikjørere, sier Terje Sørvik, fylkesråd for regional utvikling, ifølge avisa.

Med en snau uke igjen før høringsfristen er det dermed stor uenighet.

Publisert 10. desember 2015 kl 10.01
Sist oppdatert 10. desember 2015 kl 10.01

Relaterte artikler

IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

jenter som klemmer og gråter
Knuste alle i Verbier

Hedvig Wessel er verdensmester!

jente med ski
Frikjøringscamp for jenter i Røldal

– Noe eget med den jentestemninga

skikjører som tar salto
Vetle Gangeskar i form

Bestemann i NC i Hemsedal

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen