Dødsens svar på «Drive to Survive » er beskrivelsen Paul Rigault gir når han forteller om den nye TV-serien «Dare to Dive», som har verdenspremiere 21. oktober.
Klippet ovenfor er et utdrag fra en av tre episoder som skal vises på TV2 og TV2 Play.
Rekorden på hoppet de kaller en «døds-flower», er antall hoppere og høyden. Totalt 27 hoppere som hoppet samtidig fra 1 til 17 meter. Klippet har blitt delt over 500 millioner ganger på sosiale medier i følge dødsegründeren.
Om serien:
"De største konkurrentene til norske dødsere er en klin gæren gjeng fra USA som imponerer med et nivå i verdensklasse og har fått millioner av følgere på sosiale medier. Dødsing er originalt en norsk sport som nå har blitt et internasjonalt fenomen. Fra gutter som tøffet seg for jenter på Frognerbadet i 2008 til en av verdens raskest voksende ekstremsporter som nå sammenlignes med snowboarding på 90 tallet." – Dødseforbundet
Satser internasjonalt
Den nye engelsktalende-serien er en del av en større plan og satsing for å øke interessen for dødsesporten internasjonalt.
Les mer om Dødseforbundets utenlandssatsing:
– Serien skal bygges med en internasjonal målgruppe i sikte og skal i løpet av de neste årene videreutvikles parallelt med nye event og destinasjoner. Målet vårt er i løpet av de neste to årene, å ha en full sesong slik at man kan følge favorittene sine fra år til år - på lik linje som publikumsfavorittene i Drive to survive, «Full swing» og «Match point», sier Rigault.
Serien skal også vises på DAZN som verdens største strømmeplatform på sport. Rigault forteller at de første tilbakemeldingene var at de elsket serien.
– Hvordan har utenlandssatsingen påvirket det internasjonale dødsemiljøet?
– Etter at sporten tok av i USA så har vi sett en helt enorm utvikling i sporten, men også en enorm vekst i antall utøvere fra forskjellige land. Det er litt som da snowboard tok av på 90-tallet, det var først da det ble stort i USA at det eksploderte internasjonalt, forklarer dødsegründeren
Askeladden-historie
Rigault forklarer at et av målene fremover er at man skal kunne leve av å være profesjonell dødser, og at med den økte oppmerksomheten blir det enklere å koble opp kommersielle muskler.
– Folk fra hele verden knytter relasjoner og for vært år som går så vokser også interessen for sporten. Nå dødses det i mer enn i 30 land. En ganske kul historie fra lille Norge. En sommersport født på Frognerbadet har blitt et globalt fenomen. Snakk om Askeladden-historie, forklarer Rigault.
Tidligere har de laget den norskspråklige serien «Døds or Die» som fokuserte på norske dødseprofiler.
– Det å lage en format-tv-serie med en amerikansk signatur på norske budsjetter er en utfordring, men vi har heldigvis hatt mange flinke folk involvert. Prosjektet har tatt ett år å gjennomføre og har involvert hele teamet vårt i USA, i tillegg til fortløpende rådgivning Laura Watts fra Aurora Media i UK (Produserer for Nitro Motorsport) og Adler (vårt norske produksjonsselskap), sier Rigault.