Truls Torp vant årets VM i døds, men like etterfulgt sto det to amerikanere på pallen. Et uvanlig syn i den helnorske sporten og verdensmesterskapet, som har sine røtter i Frognerbadet fra 2008. Dødseforbundet har satset stort internasjonalt denne sesongen og årets seierspall reflekterte satsingen. Det var flere konkurranser i USA denne sesongen av Døds World Tour.
– Lykkes vi i USA, så lykkes vi i internasjonalt, sier dødsegründeren Paul Rigault.
I tillegg til å fokusere på amerikanerne lager dødseforbundet nå en ny sportsdokumentar-serie. Tidligere har de laget serien «Døds or Die» som fokuserte på norske dødseprofiler. Denne gangen skal de fokusere mer på amerikanerne. Dette mener Rigault er verktøykassa for å lykkes internasjonalt.
Dødsingens «Drive to Survive»
– Nå lager vi en som er mer klassisk Netflix-format. Litt «Drive to Survive»-aktig, men med betraktelig mer moderat budsjett, hvor du blir kjent med menneskene, profilene, historien, motstanderne og veien deres til sporten, og hva sporten står for. Dette er for å bygge nye fans inn til sporten, rett og slett. Gjøre det litt mer populistisk, sier Rigault.
De to amerikanere Reagan Popoff og Jon Nyberg kom på pallen i år. I tillegg havnet amerikanske Sydney Kowalski på tredje i kvinneklassen. Det er fremgang for de amerikanske sammenlignet med i fjor, og mye tyder på at vi snart kan se dem på øverst på pallen.
Stilforskjell i døds
– Hovedstilforskjellen mellom amerikanerne og nordmennene er at nordmennene tar det litt roligere i luften, men får også da litt mer stilpoeng, mens amerikanerne blir veldig akrobatiske. Så det var blant annet grunnen til at de i fjor ikke gjorde det spesielt bra. Men det som skjer nå er at du får en hybrid av den norske stilen og den amerikanske stilen. Du får akrobatikk, men med snowboardstil. Så nå eier de det i luften, og de eier det tekniske. Det var det vi så i VM i år, sier gründeren.
De fleste rekrutterte dødsere fra USA er klippestupere, og Rigault ser at dødsing har hatt en stor påvirkning på sporten i statene.
– Cliffdivers er som rampete stupere. De skal ha litt sånn røff stil, og at de lander på beina. Det er greia deres.
Du vet hva de sier, fem prosent av et kjempestort marked er fortsatt liksom 20 millioner mennesker i USA. Så hos klippehopperne nå har dette blitt det de konverterer til, forklarer Rigault.
Holder det norsk
I tillegg til å legge om dødsestilen legger amerikanere også om ordforrådet. Det er viktig å holde på de norske røttene til sporten samtidig som at den skal internasjonaliseres mener Rigault.
– Så kaller de det for døds, «are you a dødser?», de holder det veldig ekte. I fjor var det veldig sånn, «yeah, deathdiving is so cool». I år var det «all about døds». Det er jo en litt unik historie. Vi sitter og bygger en internasjonal sommersport fra lille rare i Norge, også greier vi å sette så stort fotavtrykk. Det er helt rått, sier Rigault fornøyd.