Men er det egentlig reelt eller er det bare gimmick og et salgstriks? Vi gikk rett til kilden og fikk svaret.
Vi står midt i produktavdelingen på hovedkontoret til Bergans. Over alt i det åpne kontorlandskapet ser vi turklær og utstyr i alle former, fasonger og farger. Her utvikles og designes hvert eneste produkt som den norske merkevaren lager.
Bergans-designer Thea Holo tar oss imot og smiler når vi påpeker det litt kaotiske visuelle førsteinntrykket vi fikk da vi entret det store kontoret.
– Ja, det kan nok se litt uoversiktlig ut for utenforstående, men her har vi bokstavelig talt orden i sysakene, betrygger hun.
Sammen med et team av flere produktutviklere og designere har Thea vært med på utviklingen av Bergans’ store satsing denne høsten; Y MountainLine.
Kolleksjonen byr på svært teknisk bekledning og en ryggsekk som kan tilpasses etter behov, alt utviklet og designet for røff fjellbruk.
I markedsføringen av kolleksjonen sier Bergans selv; «Utviklet i samarbeid med noen av Norges mest erfarne fjellfolk», så vi spør med en gang.
-Hvem er disse erfarne fjellfolka?
-Oi, det er ganske mange, svarer Thea raskt. Vi bruker relevante folk i vårt eget ambassadør-team til testing, men også andre som er aktive innenfor de aktivitetene vi utvikler produkter for
Bergans Y MountainLine
Kolleksjonen er laget for de bratteste og mest krevende fjellturene. Kolleksjonen består av:
Skalljakker og bib-bukser i to ulike material-konstruksjoner; Bold og Breathe.
Bold er svært solid og slitesterk, utviklet for mountaineering og krevende forhold i vinterfjellet.
Breathe er lettere i vekt og puster enda bedre, utviklet for toppturer på ski.
Softshell-jakker og bukser for maksimal pusteevne og vindbeskyttelse på tørrværsdager.
Solide isolasjonsplagg, uunnværlige for en rast på de virkelig kalde dagene.
Svært tekniske og funksjonelle mellomlagsplagg.
En solid og svært allsidig ryggsekk utviklet for fjellsport. Kan tilpasses alle slags fjellturer hele året, og bygges ut med Safeback SBX skredsystem for skiturene.
Flere av produktene i kolleksjonen har vunnet internasjonale bransjepriser, både for funksjon og innovasjon.
– Ok, hvor mange testere snakker vi om da?
– I utviklingen av Y MountainLine har vi hatt 15 aktive testere i sving, og da mener jeg egentlig hyperaktive. Dette er folk som er helt sjukt mye ute på tur, og som deltar gjennom hele produktutviklings-løpet vårt, helt fra innledende research-intervju til produktene er i butikken.
– Kan vi be om navn?
– Sigurd Felde (Tindevegleder – IFMGA/UIAGM), har testet alle produktene ut og inn. Han er blant landets mest meritterte klatrere og har jobbet i fjellet de siste 20 årene, så hans erfaring og testkapasitet er jo helt enorm. Den aller mest kjente er nok Astrid Uhrenholdt Jacobsen. Hun har testet prestasjonsevne under langvarig, høy aktivitet, høyt til fjells. Mali Frydenlund er ikke like kjent, men ikke noe mindre aktiv. Hun har testet sekken, Y MountainLine 40 Daypack, mye.
– Hvilke andre folk har vært med, da?
– Tror ikke jeg skal name droppe alle, men fjellguide og tindevegleder Aleksander Norvall (IFMGA/UIAGM), og Sofie Eriksson (IKSU Fjälledare) har testet mye og grundig. Disse er svenske, men jobber og bor i Norge. Sammen har de bred erfaring innen skikjøring, topptur, fjellklatring og isklatring.
I tillegg har vi noen veldig aktive kollegaer her på huset som har vært del av testgjengen. En av dem gjorde bryllupsreisen sin som en ekspedisjon på Denali i april 2022, i fullt Y MountainLine antrekk. Også er jo flere av oss i produktutviklings-teamet relativt aktive, så vi har selvsagt også testet.
– Du sa dere gjør research-intervju, kan du si litt mer om det?
– Ja, når vi skal utvikle produkter for en spesifikk aktivitet, så bruker vi mye tid på research. Her gjør vi blant annet grundige intervjuer av folk som er aktive innen den aktiviteten produktene skal fungere for. Da spør vi om ting som; Hvordan ser ditt drømmeprodukt ut? Hva er «need to have» og hva er «nice to have?».
– Hva kan det være, da?
– Et helt konkret eksempel er at kolleksjonen nå i første omgang lanseres uten en dunjakke. Dette fordi det i intervjuene kom frem at flere av klatrerne vi snakket med ønsket seg en varm jakke til bruk når man sikrer i isklatring, en såkalt belay-jakke. Men fordi det ofte drypper vann fra isen, var det et viktig poeng at plagget ikke skulle isoleres med dun. Dun og vann er jo som kjent en dårlig kombo.
Derfor utviklet vi heller en jakke med syntetiske isolasjonsmateriale, som vil isolere selv om den blir våt. Denne har også to-veis glidelås så du kan zippe den opp fra bunnen for full tilgang til klatreselen. Så skal det sies at et konsept som Y MountainLine selvsagt også skal by på gode dunprodukter. Disse er allerede under utvikling, forsikrer Thea.
-Hva skjer etter research-jobben?
-Da starter vi med design. Vi syr alle prototyper selv, og tjuner passform her i Asker. Her snakker vi millimeter-justeringer. Nå bestemmes også alt av funksjoner på plagget, altså ulike lommeløsninger, plassering av disse, hva slags hette-konstruksjon plagget skal ha, eller hvilken type lukking en sekk skal ha.
Neste steg er å involvere produsenten. Gi dem alt de trenger av tegninger, mønster og innsikt slik at de kan levere det som begynner å likne et ferdig produkt. Det som på fagspråket kalles design samples.
Men det er jo alltid ting som ikke stemmer på design samplene, så det blir fort noen runder frem og tilbake med kommentarer og tilpassinger her også. Når dette endelig er avklart lages fieldtest samplene, og det er disse testerne bruker.
Etter hver eneste tur de har brukt produktene har de rapportert i en digital testdagbok. Her har de gitt alt av info; Hva har du gjort? Hvor lenge, hvor langt? I hva slags vær, hva hadde du på deg av tilleggsutstyr? Etc.
Hvert Y MountainLine-produkt, klær og sekk, har blitt field-testet mellom 500 og 1000 timer.
Mellom slagene har produktene også vært innom oss for kontroll. Dette er veldig tidkrevende arbeid, men helt avgjørende for at produktene skal nå den høye kvaliteten vi krever, sier Thea og forsetter.
En liten funfact er at Y MountainLine egentlig skulle blitt lansert for ett år siden, men det ble utsatt fordi vi ville langtids-teste mer. Vi trengte rett og slett en vinter ekstra. Produktene var gode, men ikke superbe.
Vi kunne ikke stå inne for at hver eneste lille detalj ikke var gjennomtestet, derfor valgte vi å vente.
Det siste vi gjorde var en detaljert survey der de mest aktive testerne tok en siste vurdering av funksjonsnivå og detaljer. Deretter gikk vi gjennom svarene sammen med dem for å være 100 % sikre på at vi hadde hentet ut absolutt alt av erfaringer.
Så til spørsmålet ditt om påstanden «Produktet er utviklet i samarbeid med noen av Norges mest erfarne fjellfolk» bare er et salgstriks, så er svaret nei. For vår del er det et høyst reelt kvalitetsstempel.
– Nå har produktene akkurat kommet i butikk, har dere fått noen tilbakemeldinger ennå?
– Ja, så langt ser det veldig bra ut. Vi får gode signaler fra markedet. Tre av produktene (en mellomlagsjakke, den kraftigste bib-buksa og sekken) ble også hedret med flere bransjepriser, deriblant ISPO-priser, allerede før lansering, så det lover godt.
Når det er sagt, så blir produktene egentlig aldri helt ferdige, for de skal jo videreutvikles. Ambassadørene som har testet fortsetter å gi oss tilbakemeldinger, og den virkelige store testen kommer jo egentlig først når folk flest bruker produktene der ute. Det blir superspennende, avslutter Thea.
Nysgjerrig på Bergans Y MountainLine 40 Daypack og Safeback SBX? Se Bergans’ Deep dive-video om sekken og SBX-teknologien her.