/ Annonse

Vi har samlet de beste tipsene for sikker frikjøring

To eksperter gir sine beste råd før du skal ut i vinter

Sist oppdatert: 2. november 2016 kl 10.54
Lesetid: 10 minutter

Ikke ta noen snarveier. Sikkerhet til fjells kommer ikke uten at du gjør en innsats. De aller fleste skientusiaster vet jo at det å være sikker ute på snøen handler både om skred, vind og vær. Samtidig må du ha kledd deg riktig for holde deg varm og tørr, slik at kroppen tåler det meste. Helly Hansen har samlet inn tips fra RECCO-ambassadør Mats Hjelle og Norges eneste deltager i Freeride World Tour, Dennis Risvoll, for de som vil bevege seg ut av de oppkjørte løypene.

Det beste terrenget er mest skredutsatt

For det er nå en gang sånn at det aller beste terrenget for frikjøring også er det som gjør deg mest skredutsatt. I jakten etter det beste pudderet er det alltid en risiko. Har man det rette utstyret kan man i hvert fall ha marginene litt mer på sin side… Mats Hjelle er RECCO-ambassadør, jobber i Røde Kors og er instruktør på skredkurs. Han mener først og fremst at de nye fjellvettreglene er utrolig viktige å kjenne godt til. Han satt i arbeidsgruppen som utviklet disse i fjor, og trekker frem den første regelen: Planlegg turen og meld fra hvor du går. Det kan virke selvsagt, men mange blir revet med av tanke på de beste utforkjøringene. Det er fortsatt sånn at mange tror de er sikre dersom de følger oppgåtte spor og ikke skjønner at de er i ustabilt terreng før det er for sent. Mats mener at ved å ha dette i bakhodet får du tilpasset aktiviteten til ditt ferdighetsnivå og ikke minst forholdene. Han minner også om at selv om regelen «gå aldri alene» er fjernet i de nye fjellvettreglene, så bør man likevel alltid være sammen med noen andre for frikjøring. Dette er mye sikrere i tilfelle noe skulle skje. ‒ Ta også med deg godt med klær som gjør at du takler tøffe værforhold selv om værmeldingen ser bra ut, og ta med deg utstyr som skredsøker, sonde og spade. Men husk at alle må vite hvordan det utstyret funker, og må øve på sondering og utgraving. Din beste sjanse for å overleve er faktisk venneredning, sier Mats.

L_DSC_8939
L_DSC_8939

 

Skred er sjelden forutsigbare

Selv om det å overleve et skred handler om flaks, så er det å bli tatt av et skred ikke bare et spørsmål om å være uheldig eller ikke. Forberedelser er nøkkelen. Et skredkurs som de fleste nå gjennomfører før man legger ut på tur på egenhånd dekker basisen av det man må kunne, men det er også en del mer man bør lære seg for å bli hakket tryggere.

  • Skred skjer av spesifikke grunner, på spesifikke steder og tider. Et skred kan være kun 30 centimeter dypt og 20 til 30 meter bredt, eller så dypt som 2 – 3 meter og dekke en bredde på opptil 1 000 meter. Farten på skredet kan være opptil 150 km/timen. Og de små kan være minst like dødelige. Faren er ikke bare å bli begravet, du kan bli slått inntil trær og steiner, og slengt ned i raviner. Derfor bør du også huske på at det du har på deg må være slitesterkt og tåle en støyt. Bekledning av høy kvalitet er derfor utrolig viktig.

  • Vind, hvor bratt terrenget er, temperatur, terreng, vegetasjon og snøtetthet påvirker sannsynligheten for et skred. Så selv om en trasé har vært trygg en dag, er den muligens ikke det neste dag. Faren kan være veldig lokal, eller gjelde hele områder. Så dersom man er litt ny i gamet og lener seg på andres erfaringer fra samme område er det ekstremt viktig at informasjonen er oppdatert. Sider som varsom.no kan også være et godt verktøy.

  • Det å gjenkjenne terreng der skred er mest sannsynlig er det aller viktigste å kunne. De fleste skred skjer i terreng med 30 til 45 graders helning. Men ustabil snø kan gi skred der det også er nesten flatt. Ser du trær som er brukket eller bøyd er det en god indikasjon på at det kan ha gått skred i området tidligere.

  • Over en tredjedel av skred skjer under eller rett etter store snøfall. Jo mer snø som kommer raskt, desto farligere. Så det er greit å vite om de siste 30 centimeterne med snø kom i løpet av 24 timer eller 6 timer før man legger ut på ski. Gjør derfor litt research og snakk med erfarne folk fra området.

  • Vind flytter snø mye raskere enn det faller snø under et snøvær. Når snøen da forflytter seg fra fjellsider i lo over til le, blir det stor skredfare i le - og det raskt.

  • Følg med på temperaturen. Snø holder mye bedre når det er beinkaldt, mens den blir mer utsatt for skred når temperaturene ligger rundt null og kan kollapse. Hør på hvordan snøen «snakker». Høres den hul ut eller litt som om man slår på en tromme, kan det være et svakt lag snø som ligger under.

 «Baselayer» for søk

Et tilleggselement for å være enda sikrere er RECCO redningssystem. Brikkene er i mye utstyr som brukes under frikjøring, og det er mange som ikke engang er klar over at de har dette. Systemet er basert på to deler: detektorene redningsteamene har, fanger opp ekkoet fra RECCO-reflektorene som finnes i utstyret. Det trenger aldri å slås av og på, mister aldri signalstyrken, trenger ingen batterier eller vedlikehold og varer så å si for evig. Detektorene er basert på avansert radarteknologi, samtidig som den er utrolig enkel å bruke for operatøren. Den er håndholdt og kan brukes både fra bakken eller fra et helikopter, noe som gjør at de raskere kan dekke store skredområder.

For Helly Hansen-ambassadør Dennis Risvoll er RECCO et viktig for sikkerheten:  

‒ Det er veldig bra at utstyret fra Helly Hansen har RECCO-brikker, noe som gir økt sikkerhet. Men, det er alltid viktig å bruke en skredsøker i tillegg, sier Dennis. En annen ting han trekker frem er det er utrolig solide utstyret fra Helly Hansen. For han er dette et av de viktigste poengene når han kler på seg for en lang dag ute:

‒ Utstyret fra Helly Hansen er unikt med tanke på sikkerhet fordi det er så slitesterkt. Selv om man kjører inn i ting, trær eller stein så skal det mye til at det rives opp – det er veldig bra, sier Risvoll. I tillegg er det supert at klærne er så vanntette som de er, for da klarer man å holde på varmen i kaldt og vått vær. Det er viktig når man er mye ute, sier Dennis.

Halvparten er ikke elektronisk søkbare

Statistikk fra Frankrike (ANENA 2013) viser at 50 prosent av de som ble tatt av skred ikke hadde noen elektronisk måte å bli funnet på, de hadde altså verken skredsøker eller RECCO-brikke. Forhåpentligvis er tallet mye høyere i Norge. Dette at folk i fjellet ikke er elektronisk søkbare fører til leteoperasjoner med sonder og hunder, som tar mye lenger tid og sjansen for å overleve blir lavere. Manuel Duermoser fra RECCO forteller at hvert år reddes 1 – 2 liv på grunn av teknologien direkte. Selv om dette i seg selv ikke er et høyt antall teller hvert eneste liv. Manuel forteller en historie fra virkeligheten som eksemplifiserer hvor viktig det er med noe så enkelt som RECCO i utstyret:  

‒ En lørdag sist februar sto en mann og en dame off piste med de to barna sine i Les Crozets i Sveits. De sto i en liten renne i nærheten av løypa da kvinnen ble begravet i et 40 meter bredt og 30 meter langt snøskred. Mannen tilkalte hjelp med en gang, og to redningspersoner kom raskt til området med snøscooter, og fortsatte på ski til skredet. De startet søket med en transceiver og en RECCO-detektor, og innen fem minutter fikk de et RECCO-signal som fastslo hvor kvinnen var. Ved hjelp av en tredje redningsperson kunne de raskt spa ut og redde kvinnen som lå 80 centimeter under snøen. Hun var helt uten skader etter å ha ligget begravet i 20 minutter. Skredfaren her lå på 4 av 5, og ingen i familien hadde på seg skredsøker. Kvinnen var heller ikke klar over at hun hadde en RECCO-reflektor i utstyret sitt, forteller Manuel fra RECCO.

Dennis kjører med dameundertøy innerst

Men for en lang dag ute er det alltid viktig å gjøre gode vurderinger av hva man har på seg. Dennis’ favoritter fra Helly Hansens vinterkolleksjon er blant annet Elevation Jacket og Backbowl Pant, som han synes ser best ut. Dennis mener disse plaggene både er veldig solide og ser bra ut. Men som en frysepinn endte han opp med Sogn jakke og bukse, som holder enda bedre på varmen siden jakken og buksen er foret. Da føler han seg både litt mer beskyttet og slipper å ta på seg så mange lag under. Selv på de kaldeste dagene har Dennis kun hatt en ulltrøye under. I tillegg trekker han frem at utstyret holder seg veldig godt etter lang tids bruk:

‒ Jeg brukte Sogn jakken og buksen nesten hele vinteren og de ser nesten ikke brukt ut. Borrelås-systemet nederst på jakken var også veldig bra. Tommel opp, sier Dennis.

Helly-Hansen2
Helly-Hansen2

 

 

 Men et lite, overraskende triks har han på innerlomma for å holde varmen gjennom hele sesongen.

‒ Jeg trengte nesten aldri mer enn et lag under uansett temperatur når jeg brukte Sogn jakke og bukse, men var det grisekaldt en dag så måtte jeg ha Verglas Down Insulator under. Under skibuksa har jeg brukt Cross insulator bukse for damer så å si hele sesongen (!). Den er veldig god og varm og ble man våt så tørket den veldig fort. Kort fortalt. Cross insulator og Sogn på bena. Ullundertøy og Sogn jakke. Hvis det er veldig kaldt så down insulator under som et mellomlag, forteller Dennis.

 

Helly-Verglas
Helly-Verglas

Alle disse ytterplaggene har RECCO-systemet, men et annet viktig sikkerhetsaspekt er fargene. For å være synlig og trygg på fjellet, uavhengig av lysforholdene, er det viktig med brem i sterke farger som passer over hjelmen. Helly Hansens frikjørings-utstyr har hentet inspirasjon fra sin arv innen seiling, og innført hetter med sterke farger på bremmen – noe som gjør at man synes mye lettere i tåke, snø og vind. Elevation Jacket har også blitt tildelt den prestisjetunge prisen Red Dot Design Awards, og er faktisk det mestvinnende plagget gjennom hele Helly Hansens 140 år lange arv. Helly Hansens frikjøringsutstyr er laget i samarbeid med profesjonelle utøvere og brukere, og buksene har blant annet god plass til skredtransceiver, som både Mats og Dennis trekker frem som ekstremt viktig å ha med seg.

Men det aller viktigste utstyret før du legger ut på tur er hjernen:

‒ Tenk deg om før du drar ut, sier Mats Hjelle. Den aller vanligste feilen folk gjør er å ikke gjøre en god nok risikovurdering i forkant.

Les mer: VÅGÅ OPPFOSTRER NOEN AV LANDETS BESTE FRIKJØRERE

Les mer: NORGES FETESTE FRIKJØRINGSSTEDER

Publisert 2. november 2016 kl 10.54
Sist oppdatert 2. november 2016 kl 10.54

Relaterte artikler

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen